عمومی | دانشگاه الزهرا

برگزاری پنل بین المللی سازی آموزش در دانشگاه الزهرا(س)

به مناسبت هفته سرآمدی آموزش در دانشگاه الزهرا، پنل بین المللی سازی آموزش به همت معاونت آموزشی دانشگاه و همکاری مدیریت بین الملل دانشگاه، در روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در محل مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه برگزار شد. دکتر پریچهر حناچی، مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با ارائه ی گزارش فعالیتهای بین الملل دانشگاه، راهکارها و چالشهای پیش رو را مورد بررسی قرار داد. وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی امکانات موجود در زمینه همکاریهای بین المللی دانشگاه، توضیحات مفیدی در مورد بهره برداری اساتید از امکانات پایگاه ایرانیان غیرمقیم، به منظور حمایت از جذب اساتید و نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و برنامه اجرایی جذب نخبگان به منظور حمایت از جذب اساتید خارجی در دانشگاه بیان نمود.
دکتر ارشد عبدالصمد، رییس مرکز آموزش زبان به دانشجویان بین المللی دانشگاه پوترای مالزی، در سخنرانی خود تحت عنوان "روبرو شدن با چالشهای بین المللی شدن در دانشگاهها" ابتدا به دلایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بین المللی شدن دانشگاهها اشاره نمود و بهبود جامعه ی جهانی را نتیجه ی بین المللی شدن آموزش عالی دانست. وی در ادامه با اشاره به نتایج نظرسنجی انجام شده توسط اتحادیه بین المللی دانشگاهها، مسائل مالی را مانع مهمی در این راه دانست. وی همچنین توجه بیشتر به کیفیت برگزاری دوره های بین المللی و خدمات ارائه شده برای دانشجویان بین المللی را از موارد مهم تسریع در روند بین المللی سازی آموزش عالی دانست. دکتر عبدالصمد سپس به بیان روند بین المللی سازی در دانشگاه پوترا پرداخت. وی یکپارچه سازی برنامه های درسی را از اهم موارد لازم برای جذب دانشجویان بین المللی و تبادل استاد و دانشجو دانست.
در ادامه نشست، دکتر احمد کشاورزی، مدیر برنامه های موسسه همکاریهای علمی بین المللی آلمان در ایران، در خصوص روابط دانشگاهی ایران و آلمان با رویکرد آموزشی و اداری جهت ایجاد همکاریهای بین المللی پایدار و چالشها و فرصتهای موجود سخنانی ایراد کرد. سپس دکتر مصطفی مالکی، مدیر پیشین برنامه های موسسه همکاریهای علمی بین المللی آلمان در ایران، پیشنهادهایی در راستای پیشبرد روابط راهبردی علمی با کشور آلمان ارائه داد. وی گفت: زمانی می توان ادعای بین المللی شدن دانشگاه را مطرح کرد که آموزش در دانشگاه بین المللی شده باشد. تامین زیرساختها، بازنگری واحدهای درسی، برگزاری نشست های تخصصی برای تطابق سیستم های آموزشی از مهمترین اقدامات در این راستا است.

دکتر گلنار مهران دبیر پنل بین المللی سازی آموزش در پایان با طرح دو پرسش راهبردی نظر اساتید حاضر را در خصوص وجود یا عدم وجود تضاد بین دو مقوله ی بومی سازی و بین المللی سازی آموزش عالی جویا شد و بحث و بررسی با مشارکت حاضران در این خصوص برگزارشد.
لینک خبر