فرهنگ اعتباربخشی، ضامن کیفیت آموزش پزشکی
عضو تیم ارزیاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف اصلی اعتباربخشی را ارتقای مداوم کیفیت آموزش و نه صرفاً بحث نظارت دانست .
دکتر ابوالفضل محمدی گفت: فرایند اعتباربخشی و بهبود کیفیت آموزش با تاکید بر رفع نواقص و همچنین تقویت نقاط قوت ، تنها با مشارکت تیمی و همکاری تمامی دستاندرکاران امکان پذیر می گردد.
وی با اشاره به چالشهای موجود در آموزش پزشکی، از جمله محدودیتهای مالی و کمبود هیئت علمی، اظهار داشت که اعتباربخشی دقیق و مستمر میتواند وضعیت را به طور مداوم بهبود بخشد.
دکتر محمدی بر اهمیت ارزیابی درونی در دانشکدهها تاکید کرد و گفت: "شایسته است هر دانشکده ای وضعیت خود را پیوسته مورد پایش و بررسی قرار دهد تا بتواند برنامهریزی مدونی برای رفع نواقص و پیشبرد اهداف داشته باشد.
عضو تیم ارزیابی رشته پزشکی وزارت بهداشت همچنین به ضرورت رعایت استانداردهای ملی و جهانی در آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: این استانداردها باید بهعنوان مبنای ارزیابیها در تمامی دانشکدهها در نظر گرفته شوند. تیم اعتباربخشی موظف است که ارایه آموزش های استاندارد به دانشجویان را در تمامی ۸۰ دانشکده پزشکی در سطح کشور را تضمین کند
دکتر محمدی با تاکید بر اهمیت بینالمللی سازی استانداردها گفت: از سال ۲۰۲۴ به بعد، تمامی فارغالتحصیلان دانشکدههای پزشکی مورد ارزیابی سیستمهای مطابق با استانداردهای جهانی قرار خواهند گرفت. این امر برای ادامه تحصیل دانشجویان در سطح بینالمللی ضروری است.
وی همچنین از دانشکدههای پزشکی خواست تا فرهنگ اعتباربخشی را نهادینه کنند و در این زمینه افزود: ارزیابی مستمر و منظم باید به بخشی از فرآیندهای داخلی دانشکدهها تبدیل شود تا نیازی به نظارت مداوم از سوی وزارت بهداشت نباشد.
دکتر ابوالفضل محمدی در پایان بر اهمیت وجود ابزارهای علمی و دقیق در ارزیابیها تاکید کرد و گفت: نتایج حاصل از مصاحبه با اعضای هیئت علمی، دانشجویان، مسئولین، مشاهده دقیق و پرسشنامه ها ، مبنای ارزیابی دقیق ما خواهد بود. نتایج این ارزیابیها به دبیرخانه شورای گسترش منتقل خواهد شد تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود .
وی ابراز امیدواری کرد که فرآیند اعتباربخشی دانشکده های پزشکی منجر به ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در کشور شود.