عمومی | دانشگاه بیرجند

اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند در اولین همایش فلسفه برای کودکان گفت: دانشگاه بیرجند به عنوان میراث‌دار مدرسه شوکتیه در آبان ماه شاهد برگزاری همایش‌های بسیاری بوده است.
دکتر لامعی افزود: همایش فلسفه برای کودکان برای اولین بار توسط دانشگاه بیرجند در حال برگزاری است.
دکتر لامعی بیان کرد: فلسفه برای کودکان موضوعی کاربردی، که نیاز کودکان و فرزندان این جامعه به اندیشیدن، خلاقیت و ایجاد تفکر انتقادی است.
رئیس دانشگاه بیرجند، گفت: دانشگاه بیرجند به عنوان میراث‌دار مدرسه شوکتیه در سایه تلاش خانواده دانشگاه بیرجند بیش از ۱۲۴۳۱ دانشجو دارد و در کنار دانشجویان داخلی، یکی از راهبردهای ما جذب دانشجوی بین الملل است.
وی ادامه داد : حدود ۶۰۰ دانشجوی بین الملل از سه کشور بنگلادش، افغانستان و نیجریه در دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه، تاکید کرد: دانشگاه بیرجند دارای ۳۵۴ عضو هیات علمی ،۴۰ استاد تمام و ۱۲۴ دانشیار است که اینان سرمایه‌های دانشگاه بیرجند هستند.
دکتر مزگی نژاد، دبیر همایش گفت: همایش از سال ۱۴۰۱ با همکاری دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی تهران کلیک خورد و کارهای نهایی آن در سال ۱۴۰۲ انجام شد.
دبیر همایش فلسفه برای کودکان، افزود: ما در مجموع ۱۱ پیش نشست در داخل و خارج از کشور برگزار کردیم و حدود ۷۰ سخنرانی ارائه شد و مجموع مقالات به صورت جداگانه چاپ خواهند شد.
وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های جانبی ما برگزاری کارگاه‌هایی تحت عنوان مربیگری فلسفه برای کودکان در دانشگاه بیرجند و دانشگاه فرهنگیان بود.
دکتر مزگی نژاد بیان کرد: تعداد مقالات رسیده به همایش حدود ۲۰۰ مقاله است که ۱۰۰ مقاله پذیرفته شد و مجله علمی پژوهشی فلسفه آموزش دانشگاه شیراز مقالات برتر این همایش را چاپ خواهد کرد.
وی گفت: رویای ما تحولی بنیادین در آموزش است که نتیجه آن تفکری انتقادی است.

دکتر فرهاد فلاح، معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بحث فلسفه برای کودک سه بخش دارد که شامل نظریه پردازی و تولید اندیشه، دریافت و اعمال اندیشه و یک حلقه میانی برای تبدیل اندیشه و دریافت محتواست.
دکتر فلاح افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدمتی ۶۰ ساله، و سابقه بسیار خوبی دارد.
دکتر فلاح بیان کرد: هشت سرفصل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که بدین شرح‌اند:
ما باید بتوانیم به کودکان این موضوع را منتقل کنیم که عالم یک واقعیت خارجی دارد.
دنیا مولود تصادف نیست،  کودک یا نوجوان متوجه بشود جهان خالق یا هدایتگر یکتا دارد و این عالم حکیمانه خلق شده است.
همسو شدن با عالم موجب تعالی انسان می‌شود و  امکان دستیابی به معرفت و حقیقت وجود دارد، عالم از ظاهر و باطن و ماده و جوهر تشکیل شده و همه عالم در دو بعد ظاهر و باطن در حرکت دائمی و تحول است.
دکتر فلاح ادامه داد : ما باید نویسندگان و شاعران کودکان و نوجوانان را با حوزه فلسفه کودک آشنا کنیم تا بدانند چه محتوایی را در آثار خود دنبال کنند و امروز بیش از اینکه ما کودکان را به مطالعه تشویق کنیم باید مراقبت کنیم تا چه چیزی را مطالعه می‌کنند.