عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

احترام به حقوق بیمار از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی جهرم - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷

ساعت ۸ صبح است و جلوی درب ورودی دو صف وجود دارد صف زن ها حدودا ۴۰ نفر و مرد ها نزدیک به ۲۵ نفر. روند صف نه کند است نه سریع، اما مشخص است بیشتر افراد از روستاها و شهرستان های اطراف آمدند. پیرها و زن هایی که بچه بغل ایستاده اند اظهار خستگی می کنند. پچ پچ حرف هایشان این را نشان می دهد که تعدادی بدون هماهنگی سر زده اند. اینجا کلینیک هنری دانشگاه علوم پزشکی جهرم است جایی که نوبت دهی پزشکان کاملا غیر حضوری و به صورت رزرو تلفنی و اینترنتی است.

خانم جوانی که گوشه دیوار تکیه داده و منتظر است تا صف به جلو رود می گوید: از طریق سامانه اینترنت خواستم نوبت پزشک مورد نظرم را بگیرم اما این پیام را خواندم که نوبت غیر حضوری پزشک به اتمام رسیده است برای همین صبح به اینجا آمدم تا بتوانم حضوری نوبت خودم را دریافت کنم.

مرد میانسال دیگری که در انتهای صف ایستاده بود می گوید: از مرودشت می آیم اطلاع نداشتم که رزرو تلفنی و اینترنتی هم هست وگرنه نوبتم را رزرو می کردم.

به گفته ی نگهبان درب ورودی کلینیک هنری جهرم، صف موجود در مقایسه با صف های سال های گذشته که تعداد مراجعه کنندگان به ۹۰۰ نفر می رسید و مردم تا آخر کوچه در صف ایستاده بودند بسیار کم است و عرض یک ساعت نوبت ها داده می شود.

دکتر قهرمان بمانا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار می کند: احترام به حقوق بیمار و دریافت مطلوب خدمات سلامت از اهداف اصلی و دستور کار وزارتخانه است که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی جهرم سعی خود را بر این گذاشت تا خدمات سلامت را به گونه ای به مردم ارائه دهد که شایسته و در شان و منزلت آنان باشد و برای اینکه دیگر شاهد صف های طویل نباشیم نوبت دهی کلینیک های شهرستان را به صورت رزرو تلفنی و اینترنتی در سامانه
www.darmangah.jums.ac.ir قرار داده ایم.

وی بیان می کند: در دی ماه ۹۶ دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای تکمیل رشته های مختلف پزشکی، ۱۹ پزشک متخصص و فوق تخصص جدید را جذب مجموعه درمانی دانشگاه کرده است و اکنون با حضور ۱۰۳ پزشک متخصص و فوق تخصص در شهرستان، مشکل نوبت دهی بیماران در کلینک های جهرم رفع شده است.

وی با اشاره به اتمام نوبت پزشکان در کلینیک های جهرم می گوید: شهرستان جهرم با توجه به ارائه خدمات درمانی با کیفیت و ارزان و توسعه زیر ساخت های بهداشتی و درمانی خود به عنوان قطب درمان جنوب کشور شناخته شده است و حجم زیادی از مردم از روستاها، شهرستان های اطراف و حتی استان های همجوار به اینجا مراجعه می کنند و این اتفاق می افتد که نوبت پزشک تمام شود اما برای رفع این مشکل، نوبت دهی پزشکان به صورت روزانه در سامانه قرار داده شده است و اگر بیماری موفق به رزرو نوبت در یک روز نشد می تواند در فردای آن روز نوبت پزشک مورد نظر خود را دریافت کند.

معاون درمان دانشگاه عنوان می کند: در یک سال اخیر، غیر حضوری کردن نوبت های پزشکان متخصص و فوق تخصص در کلینیک های جهرم باعث شد که صف های طویلی که مردم از نیمه های شب تا صبح زود برای گرفتن نوبت در آن به انتظار می ایستادند کاهش یابد و این امر موجب تعجب بازرسین وزارتخانه شده است که عملکرد ما نسبت به سال های گذشته نتیجه بسیار خوبی داشته است.

به گفته ی یکی از پرسنل پذیرش در کلینیک هنری، در مقایسه با سال های گذشته، بسیاری از مراجعه کنندگان به صورت تلفنی و اینترنتی نوبت پزشک مورد نظر خودشان را دریافت می کنند و این باعث شده است که استرس کاری پرسنل هم کاهش یابد.

یکی از بیماران در سالن انتظار کلینیک هنری می گوید: به راحتی از طریق تلفن توانستم نوبت خودم را رزرو و دریافت کنم.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به صف های ۶۰ نفری مراجعه کنندگان می گوید: صف های موجود در ساعات عادی روز تشکیل می شود و با نظم نوبت ها داده و به اتمام می رسد. دلیل وجود این صف ها به خاطر این است که تعدادی از مراجعین بدون هماهنگی و سرزده به کلینیک مراجعه می کنند و ما هم نوبت کسانی که از قبل رزرو کرده و موفق به آمدن نشدند به کسانی داده می شود که در صف ایستاده اند.

وی در ادامه می گوید: افرادی که از شب قبل نوبت پزشک مورد نظرشان را برای نوبت صبح رزرو کرده اما به هر دلیل موفق به آمدن نشدند تا راس ساعت ۹ صبح در سامانه محفوظ است و از این ساعت به بعد نوبتشان، در سامانه به صورت خودکار حذف می شود.

به گفته وی از دیگر دلایل حضور مراجعه کنندگان به صورت حضوری این است که، در سامانه رزرو اینترنتی این پیام به مردم داده می شود که نوبت غیر حضوری پزشک تمام شده است در صورتی که باید این پیام ارسال گردد که نوبت این پزشک به اتمام رسیده و دلیل این است که کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام رضا (ع) به طور کامل نوبت دهی غیر حضوری ندارد و تعدادی از نوبت ها را به صورت حضوری به بیماران می دهد که با رایزنی و برنامه ریزی می توان این مشکل را بر طرف نمود.

وی بیان می کند: هر دو کلینیک ازیک سامانه اینترنتی برای اطلاع رسانی و رزرو نوبت استفاده می کنند.

دکتر بمانا خاطر نشان کرد: بزودی اپلیکیشن جدید برای مردم راه اندازی می شود که به راحتی بتوانند نوبت خود را رزرو و از شماره نوبت و ساعات حضور خود در کلینیک ها مطلع شوند.