عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

بسیاری از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد!

وبدا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بسیاری از مسمومیتها در منازل رخ می دهد و کودکان زیر ۵ سال آسیب پذیرترین افراد در این مسمومیتها هستند.

به گزارش وبدا، دکتر محمدی با گرامیداشت "هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها" گفت: هدف از برگزاری این هفته، ارائه آموزش روشهای پیشگیری و به دنبال آن کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها در جامعه است.

دکتر محمدی افزود: افراد همواره در معرض انواع مسمومیتها مانند مسمومیت ناشی از مصرف نادرست داروها، گزیدگی جانوران سمی، مسمومیت با مواد غذایی، قارچ‌ها و گیاهان سمی، سوء مصرف مواد مخدر، محرک و الکل، مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی قرار دارند که با ارائه آموزش های صحیح می توان از بروز بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

دکتر محمدی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تاکنون موارد متعددی از مسمومیتها در استان رخ داده که بیشترین آمار مسمومیت ها در استان، ناشی از گزیدگی حیوانات سمی و بعد از آن مسمومیت ناشی از استفاده نادرست داروها و همچنین مواد اعتیاد آور بویژه متادون بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مسمومیتها در منازل رخ می دهد و کودکان زیر ۵ سال آسیب پذیرترین افراد این مسمومیتها هستند یاد آور شد: مسمومیت ناشی از سوء مصرف اتفاقی و یا عمدی داروها و همچنین مسمومیت با شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی از علل شایع بروز مسمومیت در منازل است و خانواده ها باید در خصوص نحوه صحیح نگهداری و مصرف داروها و مواد شوینده آگاهی لازم را داشته باشند.
گفتنی است: امسال هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از یکم تا هفتم آبان ماه با شعار "سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم" گرامی داشته می شود.