عمومی | دانشگاه تهران

مطبوعات ایران دوران قاجار و پهلوی بر پیشخوان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، در این نمایشگاه، تصاویر بیش از ۴۰ روزنامه و مجله از دوران قاجار و پهلوی از گنجینه‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با منابع بخش نشریات کتابخانه مرکزی، در دو بخش روزنامه‌ها و مجلات برگزار شده است.
در بخش روزنامه‌ها، تصویر ۱۷ روزنامه در پنج ویترین و بر اساس نخستین سال انتشار نمایش داده است. در هشت ویترین بعدی نیز ۲۴ تابلوی مجلات قرار دارد که ترتیب قرار گرفتن مجلات نیز بر اساس نخستین سال انتشار آنها است.
قدیمی‌ترین اثر این نمایشگاه، روزنامه «دانش» با مدیریت علیقلی‌خان مخبرالدوله است که در سال ۱۲۹۹ قمری مطابق با ۱۲۶۰ خورشیدی در تهران و پانزده روز یکبار با موضوعات علمی، تربیتی، خبری و فرهنگی منتشر می‌شده است.
قدیمی‌ترین اثر به نمایش درآمده در بخش ویترین مجلات نیز، تصویر مجله «بهار» با مدیریت میرزا یوسف‌خان آشتیانی ملقب به اعتصام‌الملک، سیدجواد مدبرالممالک و عباس خلیلی است که در تهران و در سال ۱۳۲۸ قمری مطابق با ۱۲۸۸ خورشیدی به صورت ماهانه با محوریت ادبیات منتشر می‌شد و این مجله نخستین مجله ادبی ایران بوده است.
در این نمایشگاه همچنین تصویری از مطبوعات که در سایر شهرهای ایران و یا در خارج از کشور منتشر شده است به نمایش درآمده است.
از جمله مجلات متعلق به دانشگاه تهران که در این نمایشگاه معرفی شده است می‌توان به «مجله دانشکده معقول و منقول» با مدیریت بدیع‌الزمان فروزانفر و «مجله مدرسه عالی فلاحت» با مدیر مسئولی مرتضی گلسرخی اشاره کرد.
مهران آشوری، رئیس بخش نشریات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، گفت: «بخش نشریات ادواری با تهیه، گردآوری، سازماندهی و نگهداری مهمترین منابع دانش و ابزارهای اطلاع‌رسانی بر اساس نیازهای اطلاعاتی جامعه هدف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و ارائه خدمات به اعضای محترم هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، نقش بسیار مهمی در چرخه تولید دانش ایفا می‌کند. این بخش همچنین از نقطه نظر نگهداری منابع ارزنده قدیمی فارسی و لاتین که از ارزش آرشیوی بالایی برخوردارند، مورد توجه پژوهشگران است».
وی افزود: «کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با این منابع ارزشمند، بر آن شد که نمایشگاهی از تابلوهایی با نقشِ جلدِ روزنامه‌ها و مجلات فارسی که در دوره قاجار و پهلوی اول منتشر شده بود، راه‌اندازی کند تا مخاطبان با یک نگاه اجمالی به این تابلوها و مطالعه شناسنامه این منابع که در کنار تابلو قرار دارد به اطلاعات مفیدی در این رابطه دست پیدا کنند و این آشنایی، زمینه‌ای را فراهم کند تا به منظور تحقیقات متنوع پیرامون مسائل گوناگون از این منابع استفاده کنند».