عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

تراکم استخوان چیست؟ ریز و درشت آن را از فوق تخصص روماتولوژی بشنوید!

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که در تمام دنیا شیوع دارد و تا زمانی که فرد دچار عارضه‌ای مانند شکستگی نشود هیچگونه علائم خاصی ندارد .

دکتر پرویز صوفیوند در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: حداکثر تراکم استخوان را در سن ۲۲ سالگی داریم و بعد از آن حتی در صورت تغذیه اصولی و مناسب به تدریج تراکم استخوان کاهش می‌یابد به نحوی که سالیانه ۱ تا ۲ درصد که برای بانوان  بعد از سن یائسگی این عدد دو برابر می‌شود بنابر این بسیار ضرورت دارد ما پوکی استخوان را از سنین جوانی و نوجوانی مورد توجه قرار دهیم.

وی درخصوص عواملی که پوکی استخوان را تشدید می کند گفت: به عنوان مثال مصرف کم کلسیم که منبع اصلی آن لبنیاتی مانند شیر ، ماست و دوغ و... است عامل بسیار مهمی برای پوکی استخوان است و در کنار آن متاسفانه در جامعه امروزی کم تحرکی بسیار شایع است و یکی از عواملی است که استخوان سازی را کاهش می‌دهد بنابراین انجام حرکات و فعالیت‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت می باشد.

به گفته این فوق تخصص روماتولوژی بیماری‌های التهابی ،روماتیسمی ،گوارش تیروئید و پاراتیروئید نیز همگی که تشخیص آن به عهده پزشک است از دیگر عوامل پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه سوء تغذیه و اختلال جذب را در بدن از دیگر عواملی  که ممکن است باعث پوکی استخوان شود گفت:در کنار عوامل مذکور مصرف نوشابه ،الکل ،سیگار و بعضی از اقلام دارویی ضد تشنج و کورتون هم تشدید کننده پوکی استخوان هستند.

دکتر صوفیوند با اشاره به اینکه راه تشخیص پوکی استخوان معمولاً تراکم سنجی است گفت: تراکم سنجی شرایط و سن مشخصی دارد اما معمولاً برای خانم‌های بالای ۶۵ سال آقایان بالای ۷۰ سال و یا خانم‌های زیر ۶۰ سالی که دارای یائسگی زودرس هستند تراکم سنجی انجام می شود.

به گفته وی برای افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل پرکاری پاراتیروئید دارند و یا در عکس رادیولوژی آنها شکستگی و پوکی استخوان دیده شده نیز معمولاً انجام می‌شود بنابراین انجام سنجش تراکم استخوان خیلی ضرورت ندارد.

دکتر صوفیوند با بیان اینکه درمان تراکم پوکی استخوان هم سه پایه اصلی دارد گفت:  فعالیت‌های ورزشی همراه با فشار با استخوان باشد مانند پیاده‌روی و دویدن‌های نرم و در کنار آن مصرف شیر و لبنیات و افزایش منابع کلسیم و ویتامین D است که بسیار کمک کننده است و در نهایت مصرف داروهایی مانند کلسیم و ویتامین دی و داروهای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار حائز اهمیت است که همکاران پزشک ما تجویز می‌کنند.

وی با بیان اینکه ذکر یک ن کته بسیار مهم و ضروری است تاکید کرد: مصرف روزانه کلسیم ما حدوداً ۱۰۰۰ میلی‌گرم و ویتامین D ۸۰۰ واحد روزانه است به همین خاطر ضرورت دارد مصرف این موارد حتماً تحت نظر پزشک انجام شود.