پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

چگونه کلسیم بدن خود را بسنجیم؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه با استفاده از علم الکترونیک می توان به میزان کلسیم موجود در بدن پی برد.

دکتر زهرا دستجردی با معرفی سامانه محاسبه گر کلسیم گفت: با استفاده از این ابزار می‌توانیم وضعیت کلسیم دریافتی بدن خود را محاسبه کنیم واگر میزان کلسیم دریافتی روزانه کمتر از مقدار مورد نیازباشد، باید رژیم غذایی خود را با استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم غنی‌تر کنیم.
دکتر دستجردی افزود: کلسیم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد سازنده اسکلت بدن است. وی وجودکلسیم را برای بهبود عملکرد اعصاب و عضلات ضروری دانست و افزود: کلسیم موجود در استخوان‌های بدن به عنوان ذخیره‌ای برای حفظ سطح کلسیم خون عمل می‌کند. به طوری که اگر سطح کلسیم خون از حدی کمتر بشود، کلسیم ذخیره شده در استخوان‌ها آزاد شده و وارد جریان خون می‌شود.
وی تصریح کرد: با افزایش سن، توانایی بدن در جذب کلسیم موجود در مواد غذایی خورده شده از طریق روده‌ها کاهش می‌یابد. از این رو لازم است با مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی کلسیم، کمبود کلسیم مورد نیاز بدن جبران شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت خاطر نشان کرد: میزان کلسیم مورد نیاز برای زنان زیر ۵۰ سال و مردان زیر ۷۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و برای زنان بالای ۵۰ سال و یا زنان یائسه و مردان بالای ۷۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم است.
مقام مسئول فوق در پایان ابراز امیدواری کرد جمعیت تحت پوشش نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه با افزایش اطلاعات، و با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و کنترل سلامتی خود گام مهمی در ارتقای سلامت جامعه بردارند.
برای آگاهی از وضعیت کلسیم دریافتی بدن ، لطفا به سوالات در لینک زیر پاسخ دهید.
https://osteoday.ir/calcium/