عمومی | دانشگاه تهران

دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان کشور با معرفی برگزیدگان در دانشگاه تهران به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان که ۲۵ مهرماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت زندگی دانشجویی، گفت: «دانشگاه فقط محل تحصیل نیست، بلکه محلی است که دانشجویان علاوه بر تحصیل، باید زندگی اجتماعی را نیز در این محیط بیاموزند».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سلامت حق همه است، گفت: «سلامتی مولفه‌های زیادی دارد که یکی از آنها، مولفه سلامتی جسم و دیگری سلامت روح است، بنابراین باید خود را بشناسیم که در چه وضعیت روحی و روانی هستیم. بعد دیگر سلامت، سلامت اجتماعی است و ما وقتی نمی‌توانیم درست گفتگو کنیم یا دیگران را به رسمیت نمی‌شناسیم، به آن اختلاف اجتماعی گفته می‌شود که نشان از عدم سلامت اجتماعی دارد».
دکتر سیمایی صراف با اشاره به اینکه، سلامت فقط این نیست که بیمار نباشیم، بر اهمیت خودشناسی تاکید کرد و گفت: «بهترین راه درمان مشکلات روانی، شناخت این مشکلات است و یکی از مراحل خودشناسی این است که خود را دریابیم و روحیاتمان را بشناسیم که در صورت حسادت، کینه و راه درمان آن را پیدا کنیم».
وی با تاکید بر اهمیت سلامت اجتماعی در حل مسائل، تصریح کرد: «خیلی از امور سیاسی را می‌توانیم با تعمیق سلامتی حل کرده و آن را به ویژگی خوب تبدیل کنیم و ایجاد وفاق در جامعه که رئیس جمهور بر آن تاکید دارد، نیازمند سلامت اجتماعی است».
دکتر سیمایی صراف در پایان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان گفت: «جنایات این رژیم در غزه و لبنان به حدی است که دانشگاه هاروارد و استنفورد که برای مسائل سیاسی تجمع ندارند، برای حمایت از مردم مظلوم غزه و لبنان و بها دادن به انسان‌دوستی هزینه انسانی داده و دست به اعتراض زدند».
در بخش دیگر این مراسم، دکتر سعید حبیبا، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، گفت: «سلامت جز لاینفک و ضروری رفاه فردی و اجتماعی است و برخورداری از استانداردهای بالای سلامت، یکی از حقوق اساسی هر فرد محسوب می‌شود».
دکتر حبیبا با بیان اینکه ارتقا، حفاظت و احیای سلامت در همه ابعاد آن، می-تواند دغدغه حیاتی برای همه افراد و جوامع باشد، اظهار داشت: «سالها فعالیت در حوزه دانشجویی به من آموخت اساس گسترش سلامت، "سواد سلامت" است، و آموختم که همه ما در هر جایگاهی که هستیم، به هر فن و حرفه و علمی که مجهزیم می‌توانیم نقش معلمی خود را برای ارتقای سواد سلامت ایفا کنیم».
وی با تاکید بر ضرورت سواد سلامت در ارتقای سلامت جامعه، گفت: «هدف اصلی این جشنواره نیز تاکید بر این است که می‌توان زبان مشترک و الفبای قابل فهم برای ترویج و گسترش سلامت ایجاد کرد. چون طبق پیمایش‌های صورت گرفته، حتی در کشورهای توسعه یافته نیز بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مهارت‌های سواد سلامت محدودی دارند».
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: «سواد سلامت به واسطه ساختارهای سازمانی و در دسترس بودن منابع، افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات و خدمات سلامت دسترسی داشته و به فهم درستی از مراقبت از خود و دیگری دست یابند. روش‌هایی نیز که سلامت و رفاه خوب را برای فرد و جامعه به ارمغان خواهد آورد، نیازمند ارتقا مرتب و به‌روز شدن است».
دکتر حبیبا در پایان گفت: «باید دقت کنیم که اگر حوزه سلامت و مولفه‌های مختلف نادیده گرفته شود، سلامت جمعیت از یک شیب اجتماعی پیروی خواهد کرد که نتیجه آن تقویت محرومیت و عدم دسترسی به منابع و درخودماندگی انسان‌ها و جوامع خواهد بود».
دکتر جمال‌الدین راحمی، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان نیز در این مراسم، با ارائه گزارشی از دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان و با اشاره به شعار این جشنواره" ما یک خانواده و هم سرنوشت هستیم"، گفت: «ما با تمام تفاوت‌های قومی و ملی در یک دانشگاه، دور هم جمع شده‌ایم و این فرصت را برای رشد و توانمندی از یک‌دیگر دریغ نخواهیم کرد؛ زیرا رشد کردن هدف والای زندگی انسان است، به همین منظور ما تلاش می‌کنیم زمینه‌های این رشد در ابعاد مختلف را در دانشگاه برای شما دانشجویان عزیز فراهم سازیم‌».
وی با اشاره به برنامه‌های که از سوی دفتر مشاوره و سلامت سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است، گفت: «این جشنواره در ۱۶ بخش به مرحله اجرا رسید که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پژوهش، نشریه، کتاب، فیلم کوتاه، داستان و غیره اشاره کنیم».
دکتر راحمی افزود: «۷ هزار و ۲۳۶ اثر به دومین جشنواره ملی سلامت دانشجویان ارسال شده است که امروز از ۱۰۰ برگزیده این جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد».
وی در پایان با بیان اینکه دانشجویان بین‌المللی زیادی در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند، گفت: «در این جشنواره ۴۷۰ اثر بین‌المللی از کشورهای چین، لبنان، افغانستان، عراق، ترکیه، نیجریه به ثبت رسیده است که در مجموع، امروز از ۱۲ نفر از برگزیدگان آن‌ها نیز تقدیر می‌شود».
در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان بخش‌های داخلی و بین‌الملل جشنواره معرفی و با اهدای لوح جوایز و لوح سپاس از آنان تقدیر شد.