پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

کودک و میانسال پرجمعیت ترین گروه های سنی نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از اهمیت گروه های سنی کودکان ۵ تا ۹ساله و میانسالان ۳۵ تا ۳۹ ساله دربررسی آماری جمعیت نیشابور بزرگ خبرداد.

دکتر حامدجزجلالیان ضمن اعلام این مطلب افزود: هرم سنی کشور ایران، گویای جمعیت بالای میانسالان است و نکته بسیار مهم در نمای هرم جمعیتی نیشابور، اهمیت گروه سنی ۵ تا ۹ساله می باشد.
رئیس مرکز بهداشت در ادامه با جلب توجه مدیران به این تحلیل جمعیتی، تصریح کرد: در نیشابور خوشبختانه موقعیت بسیار خوبی از نظر جمعیت کودکان ۵ تا ۹ساله داریم و مدیران سازمان ها و ادارات مختلف می توانند برای آموزش، فرهنگ سازی و استفاده بهینه از این موقعیت جمعیتی برنامه ریزی نمایند تا آینده خوبی در حوزه های مختلف داشته باشیم.

فرامرز شیرازی، مدیر گروه توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشت نیز گفت: هر ساله در ابتدای سال فرایند به روز رسانی جمعیت بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت در تمام واحدهای بهداشتی انجام می گردد و اطلاعات جمعیتی پس از صحت سنجی و جمع بندی به صورت گزارشات و تحلیل های جمعیتی در اختیار مدیران و کارشناسان سطوح مختلف دانشگاه قرار می گیرد.

شیرازی همچنین جمعیت رامبنای اکثر شاخص ها بویژه در حوزه سلامت دانست وافزود: با توجه به اهمیتی که شاخص های جمعیتی در برنامه ریزی های مختلف دارند، تحلیل شاخص های جمعیت از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در بین شاخص های جمعیتی هرم های سنی از گویاترین موارد است و با مقایسه پهنای مختلف آن به نکات قابل توجهی پی خواهیم برد.

سمیرا هدایت پور کارشناس مسئول آمار معاونت بهداشت نیز اضافه کرد: هرم سنی رسم شده از جمعیت به روز رسانی شده در سال ۱۴۰۳ که گروههای سنی را به طبقات پنج ساله تقسیم می کند، نشان می دهد جامعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، یک جامعه دومُدی است. بدین معنا که علاوه بر گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال که مطابق الگوی کشوری و استانی، بیشترین تعداد جمعیت را با ۹/۹۲ درصد داراست، گروه سنی ۵ تا ۹ سال نیز با ۹/۷۷ درصد از این مدل پیروی کرده و دارای بیشترین تعداد جمعیت است.

هدایت پور ابراز امیدواری کرد با توجه به گزار جمعیت که به سوی سالمندی پیش می رود، با وجود بیشترین تعداد جمعیت در این دو گروه سنی مهم و آینده ساز، از فرصت طلایی در پیش رو استفاده کرده و با برنامه ریزی های صحیح به پیش بُرد اهداف سلامت و جامعه کمک نماییم.