عمومی | دانشگاه بیرجند

آغاز عملیات اجرایی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ، دکتر لامعی ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در این جلسه و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مقاومت و شهید والامقام سیدحسن نصرالله، گفت: با همیاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی و مرکز پژوهش‌های نصر سپاه استان، شاهد آغاز عملیات اجرایی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق هستیم.
دکتر لامعی به تاریخ ژرف و عمیق استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: میراث مکتوب و نسخ خطی جزء آثار گرانبها است که در استان مغفول مانده است، لذا دانشگاه بر آن شد تا با راه اندازی این مرکز حافظ این میراث کهن در شرق کشور باشد.
رئیس دانشگاه بیرجند در توضیح مشخصات این پروژه یادآور شد: بنای مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق در فضایی به مساحت ۴ هزار مترمربع احداث خواهد شد.
دکتر لامعی با اشاره به دریافت مبلغ ۵ میلیارد تومان برای این پروژه از طریق استان، گفت: برای ساخت این مرکز بودجه‌ای در حدود ۱۵ میلیارد تومان نیاز است که به منظور دریافت بودجه این پروژه با خیرین و سازمان برنامه و بوجه کشور وارد گفتگو شده‌ایم.
وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی مجموعه نفیسی از آثار در منازل نگهداری می‌شود که در دو سال گذشته هزار نسخه از خانواده‌های محترم بیرجندی جهت نگهداری و احیا دریافت شده و در حال حاضر در موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند نگهداری می‌شود. تلاش ما این است علاوه بر دریافت آثار از خانواده‌های محترم، آن تعداد از آثاری که از استان خارج شده نیز به این مرکز برگشت شود.
رئیس دانشگاه تاکید کرد: این مرکز براساس ساختار تدوین شده در مباحث مرمت و تدوین فعالیت خواهد کرد و در نهایت به عنوان یک مرکز پژوهشی در اختیار پژوهشگران و دانشجویان کشور خواهد بود.
دکتر لامعی بیان کرد: زیربنای این پروژه در فاز اول به مساحت  ۵۰۰ مترمربع و در دو طبقه اجرا می‌شود.
دکتر زهرا علیزاده بیرجندی، رئیس مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق با تقدیر از مرکز پژوهش‌های نصر سپاه استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی به پیشینه ایجاد این مرکز پرداخت و افزود: کارگاه‌های متعددی جهت معرفی این مرکز با حضور اساتید برجسته برگزار گردید.
دکتر علیزاده به جمع آوری نسخ خطی از طریق خاندان‌های قدیمی بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: برای حفاظت از این میراث همه ما رسالت مهمی داریم. وی افزود: لازم است برای جمع آوری این نسخ ارزشمند، علاوه بر جلب اعتماد صاحبان نسخ  فضای مناسب نیز ایجاد شود.
مهم ترین اهداف این مرکز شامل، شناسایی و جمع آوری آثار مکتوب شامل نسخ خطی، اسناد وقف نامه‌ها، مهرنامه‌ها، قولنامه ها و..... الواح، مسکوکات و دیگر آثار مکتوب جامعه، بازسازی و احیاء آثار بر اساس آخرین شیوه های علمی، ثبت و ضبط و نگهداری آثار مطابق آخرین دستور العمل‌های مراجع ذیربط و خدمت رسانی به پژوهشگرانی که علاقه مند به بهره برداری علمی از آثار است.