عمومی | دانشگاه تهران

استقبال وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پیشنهاد سرپرست دانشگاه تهران برای حل مسائل صنعت گردشگری / استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه صنعت گردشگری یک ضرورت است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران در نخستین همایش بین‌المللی صنعت گردشگری که دهم مهرماه از سوی دانشکده گردشگری دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سرپرست دانشگاه تهران، استادان، دانشجویان و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه گردشگری و همچنین جمعی از سفرا و متخصصان بین‌المللی حوزه گردشگری برگزار شد، دکتر سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه‌ها در توسعه کشور، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها با هر ماموریتی برای توسعه و تعالی کشور، نیازمند ظرفیت دانشگاه‌ها هستند و اگر دستگاهی بدون توجه به ظرفیت نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه بخواهد به وظایف خود عمل کند قطعاً جسم فربه و مغز کوچکی خواهد داشت و ما از این منظر به ظرفیت دانشگاه نیاز داشته و داریم.
دکتر صالحی امیری با استقبال از پیشنهاد ریاست دانشگاه تهران برای تشکیل کمیته مشترک برای تحقق اهداف «سند راهبردی گردشگری»، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور باید از سطح یک نگاه تئوریک محض به یک نگاه راهبردی و عملیاتی تبدیل شود و من به عنوان مسئول حوزه گردشگردی اعلام می‌کنم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده است تا در تمام سطوح ضمن همکاری با دانشگاه از ظرفیت‌های دانشگاه برای رفع مسائل این وزارتخانه استفاده کند.
وی افزود: دستگاهی که به سمت دانش روز حرکت نکند حتماً به سمت میرایی خواهد رفت و ناکارآمد خواهد بود.
دکتر صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه صنعت گردشگردی در کشورها، گفت: ما در صنعت گردشگری نیازمند تغییر دیدگاه و شیفت گفتمانی هستیم و باید گردشگری جزو اولویت‌های اول تا سوم کشور باشد و باید به این باور برسیم که اگر می‌خواهیم توسعه را با شتاب بیشتری طی کنیم، نیازمند توجه بیشتر به گردشگری هستیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی بسیار ایران با کشورهای همسایه، اظهار داشت: برخی از این کشورها سالانه بیش از دو برابر جمعیت کشورشان گردشگر دارند و این نشان می‌دهد که گردشگری اولویت اول این کشورهاست و تمام ظرفیت سخن افزاری و نرم افزاری کشور و تمام ظرفیت قانونی و اجتماعی کشور را برای ارائه خدمات به گردشگران به کار گرفته‌اند که فردی که به عنوان گردشگر وارد این کشورها می‌شود مشکلی نداشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: ما برای تغییر نگاه نیازمند تغییر از تصدی‌گری دولت به تصدی‌گری بخش خصوصی هستیم و دولت باید یک رسالت را بپذیرد و تنها سیاستگذاری و حمایت از این بخش را برعهده داشته باشد.
صالحی امیری با اشاره به جاذبه‌های میراث فرهنگی و تاریخی ایران، گفت: ما در حوزه جاذبه‌های گردشگری در حال حاضر در جایگاه دهم جهان هستیم که قطعاً با توجه غنای فرهنگی ایران و مطالعات در حوزه تاریخی و تمدنی ایران جزو سه قدرت اول در زمینه جاذبه‌های گردشگری است که این یک منبع برای قدرت نرم است؛ چرا که حضور گردشگر در کشور فقط ورود سرمایه نیست، بلکه گردشگران در انتقال فرهنگی هم نقش دارند.
وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی در صنعت گردشگری، خاطر نشان کرد: برای تبدیل جاذبه‌ها به صنعت و تجارت، قدرت و به هویت، علاوه بر تغییر نگاه، نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم؛ چرا که دولت به تنهایی توانایی تامین مالی برای پروژه‌های بزرگ در حوزه گردشگری را ندارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در تمامی زمینه‌ها برای توسعه گردشگری، خاطرنشان کرد: ما باید ضمن رفع موانع حضور گردشگران خارجی، شرایط را برای حضور گردشگر در کشور تسهیل کنیم.
وی گفت: برای تحقق اهداف برنامه گردشگری نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها از وزارت امورخارجه تا دانشگاه‌ها هستیم.
صالحی امیری با تاکید بر اینکه از تمام جاذبه‌های طبیعی باید برای جذب گردشگر استفاده کنیم، گفت: باید پروژه ایران هراسی که به ناحق افکار جهانیان را تحت تاثیر قرار داده بزداییم و باید در این زمینه ظرفیت‌های تبلیغاتی را بالا ببریم و ایران را از نو به جهانیان معرفی کنیم و باید هنر ما این باشد که تصویر ناصوابی که از ایران در رسانه‌های خارجی ترسیم شده را اصلاح کنیم و این امکان پذیر است.
وی افزود: اراده دولت آقای پزشکیان این است که این موانع را برداریم و گفتمان وفاق ملی هم متعلق به همه ایرانیان است و هیچ کشوری بدون وفاق نتواسته است مسیر توسعه را طی کند و اراده دولت جدید و نظام سیاسی رفع چالش‌ها و جهش در مسیر توسعه است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان تاکید کرد: برای تحقق اهداف توسعه ما نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم و بدون نیروی انسانی متخصص امکان طی مسیر نداریم و این انتظاری است که من از دانشگاه و در راس آن از دانشگاه تهران دارم و رسماً اعلام می‌کنم آمادگی داریم با دانشگاه تهران در حوزه‌های مختلف همکاری کنیم؛ چرا که نیازمند فضای جدید آموزش هستیم و ما نمی‌توانیم با دانش دیروز به نیاز‌های امروز پاسخ دهیم و رسماً تقاضا می‌کنم بخشی از ظرفیت دانشگاه تهران برای آموزش نیروی انسانی به کارگرفته شود تا ما بتوانیم با نیروی انسانی کارآمد ظرفیت کشور را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به نمایش بگذاریم.

دکتر طاهر روشندل، رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران نیز در آغاز این همایش در سخنانی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در جهان در حوزه‌های مختلف، گفت: متاسفانه علیرغم همه ظرفیت‌های که کشور ما در حوزه گردشگری دارد جایگاه ما در رتبه‌بندی جهانی جایگاه مناسبی نیست.
رئیس دانشکدگان مدیریت با بیان اینکه مولفه‌های بسیاری در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری نقش دارند، نقش دانشگاه‌ها در توسعه صنعت گردشگری را مهم برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های که کشور ما در این حوزه دارد باید به موضوع آموزش و تقویت نهادهای علمی مرتبط با صنعت گردشگری توجه بیشتری شود تا دانشگاه‌ها با تربیت نیروی متخصص به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند.
دکتر روشندل اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش با حضور وزیر و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغازی برای تقویت همکاری این وزارتخانه و دانشگاه باشد.

دکتر داود حومنیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران نیز در این مراسم گزارشی از فعالیت‌های دانشکده گردشگری و این همایش ارائه کرد.
وی افزود: گردشگری یک پل ارتباطی بین فرهنگ‌ها و ملت‌ها است و می‌تواند زمینه ساز صلح در دنیا باشد.
رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران گفت: گردشگری هر کشوری برای پیشرفت نیازمند مولفه‌هایی مثل زیرساخت است و بدون زیرساخت، گردشگری در هیچ کشوری رشد و توسعه نخواهد یافت.
وی دیپلماسی را از دیگر عوامل موثر در حوزه گردشگری برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم تا تصویر درست و امنی از کشور به جهان ارائه بدهیم که گردشگران خارجی بدون دغدغه به ایران سفر کنند.
دکتر حومنیان با اشاره به ظرفیت دانشگاهی کشور، گفت: شاید ما در زمینه زیرساخت‌ها نسبت به رقبای منطقه‌ای ضعیف باشیم ولی به لحاظ آموزش دانشگاه‌های ما و دانشگاه تهران و دانشکده‌های این دانشگاه این ظرفیت را دارند که ایران را که به قطب منطقه در حوزه آموزش گردشگری تبدیل کنند.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی صنعت گردشگری به همت دانشکده گردشگری دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران و با همکاری صنایع مختلف برگزار شد.
دراین همایش ۳۰۰ مقاله از میان ۴۲۰ مقاله دریافتی پذیرفته شد و ۹ مقاله به صورت سخنرانی در این همایش یک روزه ارائه شد. همچنین دو پنل تخصصی با موضوع بررسی چالش‌های صنعت گردشگری ایران در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید.
در این همایش سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف از جمله فرانسه، برزیل، نیکاراگوا، فنلاد، ونزوئلا، زیمباوه، بولیوی، سریلانکا، اوگاندا، بورکینافاسو حضور داشتند.