عمومی | دانشگاه تهران

سرپرست دانشگاه تهران: «سند راهبردی گردشگری» باید اساس توسعه صنعت گردشگری در کشور باشد / پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک برای تحقق اهداف سند راهبردی گردشگری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، در این همایش که دهم مهرماه در تالار الغدیر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر سید حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران در آغاز سخنان خود با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله و دیگر شهدای مقاومت، گفت: امیدواریم جنگی که توسط رژیم اسرائیل بر کشورهای منطقه سایه افکنده است هرچه زودتر برداشته شود.
دکتر حسینی ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این همایش، حضور سفرا و همچنین متخصصان بین‌المللی صنعت گردشگری در این همایش را برای توسعه گردشگری بسیار مهم عنوان کرد و گفت: گردشگری علاوه بر تاثیری که در فرهنگ دارد، دارای یک نقش حیاتی در اقتصاد کشورها بویژه کشور ماست.
دکتر حسینی با بیان اینکه کشور ما فرصت‌های کم نظیری در حوزه گردشگری دارد، افزود: اگر ما از این فرصت¬ بخوبی استفاده نکنیم، کشور از فرصت‌های که این صنعت می‌تواند در اختیار ما قرار دهد بی‌بهره خواهد شد.
سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر بازنگری جدی در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری، خاطرنشان کرد: در موضوع سیاستگذاری در حوزه گردشگری نیازمند توجه ویژه به آموزش عالی هستیم.
وی مشکلات در حوزه زیرساخت‌های گردشگری را از دیگر چالش‌های این صنعت برشمرد و افزود: باید در کنار برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت نیز فراهم شود.
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش دانشگاه¬ در حوزه صنعت گردشگری پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های این حوزه عدم توسعه منابع و نیروی انسانی است که دانشگاه‌ها می‌توانند در رفع این چالش به این صنعت کمک کنند و نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده را برای صنعت گردشگری تربیت کنند.
دکتر حسینی با اشاره به تاکید آقای دکتر پزشکیان در عمل به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی و اقدام در کشور، توجه به سند راهبردی گردشگری را عامل توسعه صنعت گردشگری در کشور برشمرد و افزود: در این سند وظایف تمام دستگاه‌ها معین و مشخص شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس سند راهبردی گردشگری سه ماموریت: برگزاری رویدادها، سمینارها و همایش‌ها؛ برگزاری دوره‌های تحصیلی و تعاملات بین‌المللی برای آموزش عالی تعریف شده است، گفت: دانشگاه تهران برای اجرای هر سه ماموریت آمادگی کامل دارد.
سرپرست دانشگاه تهران همچنین بازنگری برنامه‌های آموزشی مطابق با نیازهای کشور در حوزه گردشگری با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: باید سرفصل‌ها و برنامه‌های جدید درسی بر اساس نیازهای این حوزه طراحی و تدوین شود که به رفع مسائل و توسعه صنعت گردشگری کمک کند که دانشگاه تهران می‌تواند با هماهنگی با وزارت علوم در این زمینه نیز پیشگام باشد.
دکتر حسینی با بیان اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است، تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های دانشگاه تهران برای تحقق اهدافی که در سند راهبردی تعریف شده است استفاده کرد.
سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری با اجرای سند راهبردی گردشگری قابل تحقق است، گفت: دانشگاه تهران آمادگی دارد تا اهداف برزمین مانده (اجرا نشده) این سند را با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا کند.
دکتر حسینی همچنین پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک با حضور دانشگاه تهران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت علوم برای اجرای ماموریت‌های سند راهبردی را ارائه کرد.