عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

روزجهانی و هفته ملی سالمندان (۱۳- ۷ مهرماه ) گرامی باد

آیا می دانید تعداد سالمندان ایران در سال ۱۴۱۰ به حدود ۱۳ میلیون نفر، در سال ۱۴۲۰ به حدود ۱۹ میلیون نفر و در سال ۱۴۳۰ به حدود ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید؟ بنابراین از همین امروز با اقدام برای جوانی جمعیت، از سالخوردگی جمعیت پیشگیری کنیم.

سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است. سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان ها است : لذا حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان در کلیه ابعاد (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی )آنها در اولویت خواهد بود. تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است که به معنای احترام به ارزش ها و سنت ها، حفظ پیوند های خانوادگی و پیوند بین نسلی است.

در فرهنگ ها و آیین های مختلف دینی و غیر دینی، برای سالمندان، جایگاه و احترامی خاص در نظر گرفته شده است. در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک گذاری تجربیات با نسل نوپای جامعه محسوب می گردد. تکریم بزرگترها و به‌ خصوص سالمندان، در احادیث اهل‌بیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

با توجه به اهمیت موضوع سالمندی درجهان ، اول اکتبر(۱۰مهرماه) هرسال به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده و در ایران به دلیل آموزه های دینی و جایگاه ویژه سالمندان در خانواده و جامعه بزرگداشت مقام سالمند به صورت هفته ملی برگزار می شود . امسال  شعار" سالمندی فعال، فردایی برای همه"در نظر گرفته شده است .

دکتر خدیجه کردی ، مدیر سلامت خانواده ، ضمن گرامیداشت فرارسیدن این روز ، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصه های مناسب که یک وظیفه مهم برعهده ماست؛ اشاره نمودند

یکی از جنبه های حیاتی توانمند سازی سالمندان، اطمینان حاصل کردن از دسترسی آنان به خدمات بهداشتی کافی است. با فراهم کردن خدمات بهداشتی قابل دسترس و با کیفیت بالا میتوانیم از طریق فعالیت های پیشگیرانه شامل آموزش های شیوه ی زندگی سالم و تشخیص به هنگام و درمان مشکلات سلامتی سالمندان، زندگی فعال و سالمی را برای آنان فراهم کنیم.

امید است با همکاری کلیه سازمانهای دخیل در امر سلامت بتوانیم شاهد حفظ و ارتقاء سلامت آحاد مردم جامعه به خصوص سالمندان عزیزمان باشیم .