پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

یازده و نیم درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه سالمند هستند



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بر طبق سرشماری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۴۰۳ در حدود ۶۳ هزارو ۸۷۵  نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سالمند هستند که ۱۱ و نیم درصد جمعیت را در بر می گیرد.

دکتر حامد جزجلالیان افزود: یکم اکتبر مصادف با ۱۰ مهر روز جهانی سالمندان و ۷ الی ۱۳ مهر در ایران به هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان با شعار «سالمندی فعال، فردایی برای همه» اختصاص یافته است.
وی با بیان این که افزایش امید به زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کلی، در قرن بیستم در سراسر جهان منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است، ادامه داد: کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است و در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت، به گونه ای که نسبت جمعیت سالمند در طی حدود ۲۰ سال آینده، از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید (۲ برابر شدن جمعیت سالمندی)این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول بیش از صد سال اتفاق افتاده است.
رئیس مرکز بهداشت افزود: تغییرات جمعیت شناختی در سیاست گذاری های کلان وزارت بهداشت و به طور ویژه معاونت بهداشت مد نظر قرار دارد و هدف کلیه اقدامات معاونت بهداشت در حیطه سلامت سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری سالمندان از سلامت روانشناختی، و حفظ نشاط و سرزندگی و مشارکت آنان در جامعه است. البته بدیهی است این مهم تنها وقتی تحقق می یابد که مراقبت های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد آغاز و در کلیه مراحل بعدی زندگی تداوم یابد. فردی که سالم پیر می شود امکان بیشتری برای داشتن مشارکت فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت خواهد داشت.
معاون بهداشت در پایان عناوین روزشمار هفته تکریم و منزلت سالمندان (شهروندان ارشد) به شرح ذیل عنوان کرد:
* شنبه هفتم مهرماه : حمایت سالمندان از جوانی جمعیت
*یک شنبه هشتم مهرماه: رسانه و فرهنگ سازی تکریم سالمندان
* دوشنبه نهم مهرماه: مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه
*سه شنبه دهم مهرماه: تکریم سالمندان در دستگاه های اجرایی
* چهارشنبه یازدهم مهرماه: آموزش و توانمندسازی سالمندان
* پنجشنبه دوازدهم مهرماه: حمایت های اجتماعی رفاهی سالمندان
* جمعه سیزدهم مهرماه: دسترسی عادلانه سالمندان به محیط های مناسب سازی شده

برای مطالعه فایل های آموزشی ویژه سالمندان اینجا کلیک کنید.