عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی


در حال حاضر بیماریهای قلبی عروقی به عنوان اولین علت مرگ و میر در جهان و همچنین در کشور ما محسوب می‌گردد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در دنیا به علت این بیماریها فوت می‌کنند که حدود ۳۱% کل مرگ‌ها و بیش از نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت روز جهانی قلب (۲۹ سپتامبر) گفت:عوامل خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی عبارتند از : مصرف دخانیات و الکل، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی که این رفتارها در افراد می‌تواند منجر به افزایش فشارخون، دیابت، کلسترول بالا، اضافه وزن و چاقی شود.

دکتر شکیبا در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه نقش برگزاری روز جهانی قلب را در تغییر این عوامل خطر بسیار مهم دانست و گفت:برگزاری این روز اقدامی موثر در راستای افزایش آگاهی مردم از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و اصلاح شیوه های زندگی بوده است .این روز فرصت مهمی است که می توان از آن برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم گیران استفاده نمود.

وی در ادامه بیان کرد:۸۰ درصد حملات و سکته‌های قلبی و مغزی با کنترل مناسب عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی، قابل پیشگیری هستند.

وی همچنین اظهار داشت: شعار انتخابی به مناسبت این روز در هر سال منعکس کننده عناوین و مسائل کلیدی مرتبط با قلب بوده و در واقع شروعی برای برنامه ها و اقداماتی است که باید در تمام طول سال ادامه یابد. شعار امسال روز جهانی قلب " مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی " می باشد

دکتر شکیبا بیان کرد:پیام اصلی شعار امسال " توانمند سازی عموم مردم برای مراقبت از سلامت قلب با تاکید بر اهمیت و نقش پیشگیری نسبت به درمان، تعادل در رژیم غذائی، انجام فعالیت بدنی کافی و اجتناب از مصرف دخانیات و الکل " است.

معاون بهداشتی استان درپایان توصیه کرد: تمام افرادبالای ۳۰سال می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت و انجام خطرسنجی سکته های قلبی عروقی و سنجش فشارخون رایگان، از وضعیت ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، فشارخون بالا و دیابت خود آگاه شوند.