عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در پیامی فرارسیدن ۲۶ سپتامبر برابر با ۵ مهرماه سال ۱۴۰۳ "روز جهانی بهداشت محیط" را به فعالان این حوزه تبریک گفت.
به گزارش وبدا، در پیام دکتر محمدحسین اعرابی آمده است:
محیط سالم یکی از ارکان اساسی جهت نیل به وضعیت مطلوب سلامتی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.
بهداشت محیط علم ارزیابی و کنترل کلیه عوامل محیطی است که به نحوی بر روی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان تاثیر داشته و یا خواهد داشت.
مهندسی بهداشت محیط در کشور به عنوان یک فعالیت منسجم، قدمتی بیش از ۷۰ سال داشته و منشاء اثرات زیادی در ارتقاء سلامت جامعه بوده است.
تغییرات آب و هوایی به تنهایی بزرگترین تهدید علیه سلامتی است که انسان با آن مواجه است. تاثیرات آب و هوایی از طریق افزایش دما، ذوب گسترده برف و یخ، آلودگی هوا، بیماری، مهاجرت اجباری، خشکسالی و سیل، ایجاد باران های اسیدی، تخریب لایه ازن، فشار بر سلامت روان و افزایش گرسنگی و تغذیه نامناسب به سلامت آسیب می‌رسانند.
راه حل‌ پیشگیری از تغییرات آب و هوایی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که سوخت‌های فسیلی اعم از زغال‌سنگ، نفت و گاز، بیشترین سهم را در تغییرات آب و هوایی جهانی دارند و بیش از ۷۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را شامل می شوند.
بنابراین روز جهانی بهداشت محیط می تواند نقطه عطفی در برنامه های بهداشت محیط محسوب شود و برای تحقق سلامت مردم و آماده سازی عمومی و جلب همکاری های بین بخشی و حمایت مسئولین باشد.
اینجانب در پایان، فرارسیدن ۵ مهرماه روز جهانی بهداشت محیط را به تمامی تلاشگران عرصه بهداشت محیط که با تمامی کاستی ها، کمبود ها و مشکلات، خدمت به مردم را برگزیده اند و برای دستیابی به سلامت عمومی احساس مسئولیت می کنند و با تحقیق و پژوهش در زمینه های بهداشت محیطی و شرکت در فعالیت های اجرایی همچون بهسازی محیط، بازرسی مستمر از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، کنترل بهداشتی آب و مواد غذایی و ... در دور افتاده ترین نقاط این استان خدمت می کنند، تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت و تندرستی را از خداوند متعال خواهانم، امید است در سایه تلاش شما بزرگواران، همچون گذشته شاهد ظهور افقهای نوین علمی در ارتقاء بهداشت محیط و سلامت جامعه باشیم.

گفتنی است: امسال روز جهانی بهداشت محیط با شعار «ایجاد جوامع تاب آور از طریق کاهش خطر بلایا و تغییرات اقلیمی و سازگاری با آنها» گرامیداشته می شود.