عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

ضرورت و اهمیت نقش فرزندآوری و خانواده در هدفمند شدن زندگی

عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛
نقش فرزندآوری و خانواده بسیار ضروری و مهم می باشد زیرا بعد از تشکیل زندگی و به دنیا آمدن فرزند، زندگی بسیار هدفمند می گردد

پایگاه خبری و اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری اداره پیوند و ازدواج مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در راستای مقوله حمایت از جوانی جمعیت با اعظم جهانگیری مهر دانشجوی مقطع دکتری که دارای چهار فرزند می باشد درخصوص فرزندآوری، تحصیل و مدیریت خانواده به گفت و گو پرداخت.

به گزارش مفدا کرمانشاه، اعظم جهانگیری مهر ۳۹ ساله دارای ۴ فرزند به نام‌های محمد امین ۱۴ ساله، محمدمتین ۱۰ ساله، محمدعلی ۶ ساله و محیا ۱ ساله می باشد که هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در مقطع دکتری آمارزیستی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال تحصیل است. به همین منظور خبرنگار مفدا کرمانشاه درخصوص نحوه‌ی مدیریت همزمان زندگی، تحصیل و کار با او به گفت و گوی صمیمی پرداخته است. که مشروح این گفت و گو را با هم در زیر می‌خوانیم.

۱. به‌عنوان مادری که هم‌زمان در حال تحصیل در مقطع دکتری هستید، چطور توانستید میان مسئولیت‌های مادری و تحصیل تعادل ایجاد کنید؟ برنامه‌ریزی شما برای مدیریت این دو بخش از زندگی چگونه است؟

تحصیل هم زمان با مسئولیت‌های مادری چالش‌هایی خواهد داشت اما آنها نه تنها مانع و مشکل نبوده بلکه مزیت‌های بسیاری نیز دارد. اول اینکه تحصیل باعث افزایش بار علمی و به روز شدن مادر می‌گردد و دوم برای فرزندان بسیار الگوی عملی خوبی بوده که مادر در حال تحصیل بوده و آن ها نیز به مطالعه و درس خواندن بیش از پیش تشویق می شوند.
جهت برنامه ریزی این دو امر، مسئولیت دادن به خود فرزندان و استفاده از ظرفیت آن که باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در آنان نیز می گردد بسیار کمک کننده می باشد، از طرف دیگر استفاده مفید از اوقات تلف شده در طول روز مانند صبح زود یا آخر شب و یا زمان هایی که فرزندان مشغول بازی با یکدیگر و یا رسیدگی به تکالیف خود هستند می تواند کمک کند.


۲. نقش فرزندآوری و خانواده را در کنار تحصیل و شغل خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا معتقدید که داشتن فرزند مانعی برای ادامه تحصیل و پیشرفت است یا می‌تواند انگیزه‌ای برای موفقیت‌های بیشتر باشد؟

نقش فرزندآوری و خانواده بسیار ضروری و مهم می باشد زیرا بعد از تشکیل زندگی و به دنیا آمدن فرزند، زندگی بسیار هدفمند می گردد و انگیزه برای ادامه تحصیل و یا اشتغال بسیار بیشتر می گردد و همواره توصیه ام به دختران و پسران جوان کشورم که درس خواندن را بهانه عدم ازدواج و فرزندآوری می دانند این است که ادامه تحصیل با وجود همراهی همسر بسیار راحت تر و بعضا لذت بخش تر نیز می باشد. داشتن فرزند و مسئولیت های بیشتر باعث می شود برنامه ریزی دقیق تری جهت اوقات فراغت داشته باشیم که چنین امری بسیار در رضایت از خود موثر می باشد و به دنبال آن حس شادابی و نشاط درونی به همراه می آورد.


۳. با توجه به سیاست‌های مربوط به جوانی جمعیت، چه توصیه‌هایی به دانشجویان و زوج‌های جوانی دارید که از تاثیر فرزندآوری بر تحصیلات و شغل خود نگران هستند؟

برای یک زن اولویت اصلی زندگی اش همسر و فرزندانش باید باشد و بعد از آن تحصیل و اشتغال؛ و به خاطر تحصیل و یا اشتغال فرزندآوری را به تعویق نیندازند زیرا تحصیل را در هر زمان می توان انجام داد اما زمان طلایی فرزندآوری هیچ گاه تکرار نخواهد شد.


۴. نقش همسر و خانواده در حمایت از شما در رسیدگی به فرزندان و امور تحصیلی چگونه بوده است؟ تا چه حد این پشتیبانی‌ها در موفقیت شما تاثیرگذار بوده است؟

همسرم که جا دارد همین جا از ایشان تشکر ویژه ای نمایم همواره پا به پای بنده در سختی ها و مسائل زندگی همراه بوده اند و موفقیت های بنده را هیچ گاه مربوط به شخص نمی دانند و آن را موفقیت کل خانواده می دانند که این موضوع بسیار در تشویق به ترغیب بنده برای ادامه تحصیل موثر بوده است. پدر و مادرهایمان که بر دستانشان با عشق بوسه می زنم و آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برایشان دارم همواره در تک تک مراحل زندگیمان یار و یاور بوده و با دعای خیر آنها بوده که ما به این مرحله از زندگی رسیده ایم. بدون همراهی همسر و خانواده طی مسیر برای من بسیار دشوار می بود. قدردان تک تک زحماتشان هستم.


۵. برنامه‌ریزی شما برای تربیت و آینده فرزندانتان به چه شکلی است؟ آیا در مورد مسیر تحصیلی و شغلی آن‌ها از حالا تصمیمات خاصی دارید یا اجازه می‌دهید خودشان این راه را انتخاب کنند؟

ما اعتقاد داریم فرزندان را باید از برخی جهات و مهارت ها تقویت نماییم تا بتوانند خودشان راه درست را تشخیص داده و انتخاب نمایند، از جهت ایمان، اعتماد به نفس، عزت نفس و ....و نه کلاس‌های آموزشی متعدد؛ قطعا زندگی در خانواده‌های پرجمعیت فرصت مغتنمی برای افزایش مهارت های زندگی می باشد، در جهت پرورش استعداد فرزندان باید به علایق آنها پاسخ داده شود و سعی نماییم امکانات را در حد معقول و منطقی در اختیارشان قرار دهیم.


۶. با توجه به مشغله‌های فراوان، چگونه اوقات فراغت خود و فرزندانتان را مدیریت می‌کنید؟ آیا فعالیت‌های خاصی برای ایجاد تعادل میان کار، تحصیل و زندگی خانوادگی دارید؟

با توجه به محدودیت زمانی سعی می نماییم در هر صورت زمان را طوری برنامه ریزی نماییم تا تفریح، سفر، بازی با فرزندان، آموزش، ورزش، مسجد و دید و بازدید اقوام صورت پذیرد.


۷. چه چالش‌هایی را به‌عنوان یک مادر شاغل و دانشجوی دکتری در کنار مسئولیت‌های خانوادگی تجربه کرده‌اید؟ و چگونه توانسته‌اید از پس این چالش‌ها برآیید؟

در مسیر زندگی برای هر کس چالش های متعددی وجود داره برای ما نیز چالش اشتغال، تربیت فرزند،تحصیل، مسائل مالی و ...بوده است که همگی با توکل بر خدا و صبوری حل میشوند.چالش دوری از فرزند شیرخوار و نگهداری از نوزاد در زمان کار یا تحصیل و در ایامی که فرزندان زیر دو سال بودن تایمی از نیروی کمکی و پرستار کمک گرفتم. چالش درگیری و دعواهای بین بچه ها: تا زمانی که بچه ها به خودشان آسیبی نمی رسانند وارد درگیری ها یشان و قضاوت نابجا بین آن نشدیم. چالش نوجوانی پسرم: مطالعه در این خصوص و شناسایی نیازهای نوجوان بسیار کمک کننده بود و این را یاد گرفتیم که نوجوان بیشتر نیاز دارد که به او توجه شود و به حرف های او خوب گوش دهیم. چالش تحصیل و تکالیف بچه ها: مسئولیت کامل تحصیل به عهده خود فرزندان می باشد و بچه های بزرگ تر می توانند به کوچک ترها کمک کنند.چالش بعد مسافت محل تحصیل: با همراهی همسر و خانواده و همکاری اساتید جهت غیر حضوری کردن برخی روزها این موضوع نیز مدیریت گردید.


۸. نظر شما در مورد حمایت‌های دولتی و دانشگاهی از مادران دانشجو چیست؟ چه اقداماتی می‌تواند به دانشجویان مادر کمک کند تا با چالش‌های کمتری مواجه شوند؟

قوانینی که در چند سال اخیر جهت غیر حضوری بودن برخی کلاس ها برای دانشجویان دارای فرزند زیر دو سال وضع گردیده بسیار به مادران دانشجو کمک می نماید. برای خود بنده بعد مسافت محل تحصیل و محل زندگی با داشتن فرزند خردسال بسیار دشوار بوده است.الحمدلله ما از خوابگاه متاهلی استفاده می نماییم که بخشی از مسائل را هموار نموده است.جا دارد از همکاری فوق العاده واحد فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشکر و قدردانی نماییم.


۹. با توجه به اهمیت تربیت فرزندان در شرایط کنونی جامعه، چه نکاتی را در مورد تربیت صحیح فرزندان و اهمیت نقش مادری در کنار تحصیلات عالی پیشنهاد می‌کنید؟

فرزندان با الگوبرداری از خانواده و در محیط خانواده می توانند بهترین تربیت را داشته باشند جهت تربیت فرزندانمان ما باید ابتدا بر روی خودمان کار کنیم تا به یاری خداوند و به عنوان یک الگو برای فرزندانمان بهترین باشیم.آموزش نکات تربیتی توام با عشق و محبت مادرانه و دلسوزی پدرانه بچه ها را در برابر آسیب ها و خطرات جامعه ایمن و مصون می نماید.


تحصیلات عالی مادر و حضور او در اجتماع می تواند نقش بسزایی در به روز بودن مادر نسبت به مسائل جامعه داشته باشد که به تبع آن بسیار می تواند در آموزش نکات تربیتی و مسائل پیش روی آن کمک کننده باشد.

۱۰. این روزها از سوی برخی والدین شنیده می‌شود که داشتن یک فرزند با امکانات مالی بیشتر، بهتر از داشتن چندین فرزند است که میان آنها منابع مالی تقسیم می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما مزایای داشتن چندین فرزند چیست؟

امکانات مالی و رفاهیات اگر بیش از اندازه در اختیار بچه ها باشد تلاش و پشتکار بچه ها جهت رسیدن به خواسته هایشان کاهش می یابد در خانواده ما امکانات و رفاهیات با توجه به سن و نیازهای ضروری فرزندان تامین می گردد.

۱۱.آیا به نظر شما یک تک‌فرزند شادتر است یا فرزندی که خواهر و برادرهای بیشتری دارد؟

قطعا فرزند بیشتر در خانواده نشاط و شادی بیشتری به همراه خواهد داشت بچه ها در خانه هم بازی، هم صحبت، معلم و مشاور و... هم هستند.
تک فرزندها و یا فرزندان با فاصله سنی زیاد معمولا در خانه تنها هستند و این باعث عدم شور و نشاط بچه ها می گردد.


۱۲. در پایان، چه پیامی برای دیگر مادران دانشجو و خانواده‌هایشان دارید که ممکن است در مسیر مشابه شما قرار بگیرند؟ از چه راهکارهایی می‌توانند برای موفقیت در هر دو زمینه استفاده کنند؟

توصیه من این است که در این مسئله بر خدا توکل کنند که او راهگشاست. توکل بر خدا به انسان قدرتی می دهد که می تواند در برابر هر سختی و مشکل پیروز گردد و به این مسئله ایمان داشته باشند که هر فرزند با خود موفقیت و برکت های فراوانی را در زندگی سرازیر می نماید.
ان شالله تمام جوانان ما در زندگی خوشبخت و شاد باشند و بتوانند فرزندانی با ایمان و توانمند برای مملکت عزیزمان ایران پرورش دهند.