عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

فرایند ترویج مصرف نان کامل بر ارتقاء سطح سلامت مردم استان

دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص فرایند ترویج مصرف نان کامل بر ارتقاء سطح سلامت مردم در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب با اشاره به اینکه نان یک موضوعات کلان سلامت است گفت:  یکی از مسائلی که برای سلامت انسان‌ها بسیار مفید و موثر است زنجیره آرد خوب، گندم مناسب و نان کامل است که می تواند در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی – عروقی ، دیابت ، سرطان‌ها ، کبد چرب و چاقی اثر گذار باشد و میزان آن را کاهش دهد.

دکتر بیگلری با بیان اینکه شعار از مزرعه تا سفره یعنی فرایند تولید گندم خوب ، آرد کامل و نان کامل می باشد گفت: گندم خوب گندمی است که سبوس آن کامل گرفته نشود و آرد تولید شده از آن تیره رنگ است که حاوی پروتئین‌ها و مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که می‌تواند ما را در مقابل بیماری‌ها مصون کند.

وی یادآور شد برای حفظ و ارتقای سلامت مردم انشاالله مقرر شده تا است در استان آرد کامل و نان کامل توزیع شود. نان کامل قدری تیره رنگ است و مقدار نمک و افزودنی‌ها در آن باید به حداقل مقدار مجاز برسد.

به گفته او نان کامل سه شاخصه اصلی دارد یک شاخصه حسی که شامل طعم و بوی خوب نان است ، یک شاخصه بهداشتی که نباید افزودنی‌های غیر مجاز درنان استفاده شود و سوم شاخصه های تغذیه‌ ای ، و در صورتیکه سبوس نان را بگیریم ارزش تغذیه ‌ای آن کاهش می‌یابد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی افزود دانشگاه علوم پزشکی یک رسالت در مورد تامین سلامت مردم دارد و این روند فعلی تولید نان مورد رضایت نیست و شاخص‌های بهداشتی و تغذیه‌ ایده‌آل و مورد انتظار را در بر ندارد ، شاخص‌های بهداشتی نباید افزودنی‌های غیر مجاز یا بیش از اندازه به نان داشته باشد.

وی عنوان کرد: یک افزودنی خطرناک غیر مجاز بلانکیت یا جوهر قند است که می‌تواند نان را سفیدتر نشان دهد.

ایشان با اشاره به اینکه شیوه نامه تولید نان کامل و آرد کامل توسط وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تدوین شده است گفت در همین راستا در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شیوه نامه استانی آن را تهیه کرده‌ایم و در برش استانی توسط همکاران از ادارات مختلف نکات آموزشی جهت تولید نان کامل به نانوایان گرامی آموزش داده خواهد شد.

وی در ادامه گفت نان برای سلامت ما مفید است اما چیزی که از نان انتظار داریم این است که شاخص‌های بهداشتی و سلامت رعایت شود و کیفیت ، ماندگاری ، طعم و بوی مطبوع داشته باشد.

دکتر حسین بیگلری به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن قدر دانی از اختصاص این برنامه تلویزیونی در شبکه استانی زاگرس که برای ارتقاء آگاهی ، دانش و سلامت مردم تهیه شده است افزود: نان قوت قالب مردم است که ۵۰ درصد انرژی انسان را نان خوب تامین می‌ کند وچون امروزه با شیوع افزایش بیماری‌های غیر واگیر مواجهیم و اگر نان خوب برای مردم فراهم شود تا حدود زیادی میزان این بیماری‌ها کاهش می‌یابد و زندگی پویاتری را خواهیم داشت .