عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کرمانشاه در اجرای قانون جوانی جمعیت پیشگام است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به ابلاغ ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره قانون جوانی جمعیت، گفت: کرمانشاه در اجرای قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری پیشگام است.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری برای جلوگیری از پیری جمعیت ایران، این موضوع مهم در دستور کار مسئولان قرار گرفت که در نهایت این قانون با ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره برای اجرا در سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: ۴۶ ماده از قانون جوانی جمعیت یعنی حدود ۶۰ درصد، وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ۲۰ ماده از آن به معاونت بهداشتی مربوط می‌شود.

دکتر شکیبا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو دانشگاه‌های برتر در حوزه اجرای قانون جوانی جمعیت است، تصریح کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امسال به عنوان برترین معاونت در سطح کشور معرفی شد.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت بهداشتی در حوزه قانون جوانی جمعیت، ادامه داد: خوشایندسازی زایمان و کاهش ترس از زایمان طبیعی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار از جمله اقدامات مهم در حوزه جوانی جمعیت است زیرا عمل سزارین برای بانوان دارای مضرات بسیاری است.

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آمادگی بارداری و زایمان در مراکز بهداشتی و رایگان‌کردن خدمات مراقبت از مادران باردار، توزیع رایگان مکمل دارویی مادران و همچنین رایگان بودن همه آزمایشات زنان قبل از بارداری و انجام مراقبت پیش از بارداری در شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت از جمله اقدامات مهم در حوزه معاونت بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: با توجه به اهمیت مسئله ازدواج ،کلاس‌های ۶ ساعته آموزش هنگام ازدواج شامل مباحث: فرزند آوری، مهارت‌های زندگی، اخلاق، احکام و... در مراکز بهداشتی برای زوج‌های جوان برگزار می‌شود تا مباحث مربوط به حل مسئله به جوانان آموزش داده شود زیرا بر اساس بررسی‌های صورت گرفته عدم شناخت از جنس مخالف از بیشترین دلایل طلاق است.

دکتر شکیبا ادامه داد: به زوج‌های جوان که در پنج سال ابتدای زندگی مشترک هستند  توصیه می‌کنیم چنانچه با مشکل مواجه شدند، می‌توانند با مراجعه به کارشناسان و مشاوران بهداشتی از راهکارهای آن‌ها برای حل مشکل خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه درمان ناباروری یکی از موضوعات مهم در فرزندآوری است، گفت: استان کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی، سبک زندگی و... از جمله استان‌هایی است که درصد ناباروری بالایی دارد که پیش‌بینی می‌کنیم ۶۰ هزار زوج نابارور را باید شناسایی و به مراکز درمانی معرفی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود زوج‌های جوان فرزندآوری خود را به تاخیر نیاندازند زیرا ممکن است ناباروری پنهان در آینده تشدید شود و بهتر است قبل از درمان به فکر پیشگیری از بیماری باشیم.

دکتر شکیبا تصریح کرد: ممکن است یک بیماری ساده مانند تیروئید سبب ناباروری شود که می‌توان با درمان به موقع آن از ابتلا به ناباروری پیشگیری کرد و برای اجرای قوانین فرزندآوری به همکاری تمام دستگاه‌ها نیازمند هستیم.