عمومی | دانشگاه بیرجند

کشف و نامگذاری دو گونه جدید جانوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر جواد نوعیT عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در مصاحبه ای با اعلام خبر کشف و نامگذاری دو گونه جدید از بندپایان در خراسان جنوبی، گفت: طی بررسی گونه‌های جانوری مربوط به بندپایان و عنکبوت ­مانندها در استان خراسان جنوبی در قالب پایان­نامه دانشجویی دوره دکتری دانشگاه زابل، یک گونه جانوری از زیررده کنه­ها به نام «نوتروترومبیدیوم صادقیی Nothrotrombidium sadeghii Noei and Kohansal, ۲۰۲۳» از این استان شناسایی شد. این گونه به صورت انگل بیرونی از میزبان­هایشان که جزو آفات کشاورزی هستند، از مناطق هتل­کوهستان و بنده­دره و روستاهای چهارده، چهکند، چهکندان، اسفهرود، گیوک، نوفرست، رچ و رزگ جمع­آوری و به افتخار آقای دکتر حسین صادقی نامقی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، توصیف و نامگذاری شد. گونه کشف شده دیگر نیز از جنس نئوسیلفیترومبیوم «Neosilphitrombium rhipicephalum Noei and Kohansal, ۲۰۲۴» از شهرستان سربیشه و روستای درح و به صورت انگل بیرونی روی یک گونه از کنه­های دامی، جمع­آوری، شناسایی و توصیف شد. نتایج این تحقیق در قالب دو مقاله علمی در دو مجله معتبر علمی به ‌نام Systematic and Applied Acarology و Zootaxa به ترتیب در استرالیا و نیوزیلند چاپ و منتشر شد. گونه­های کشف شده از دشمنان طبیعی آفات کشاورزی محسوب می‌شوند.

چاپ پنج مقاله علمی و دو خلاصه مقاله

این رساله با راهنمایی مشترک دکتر سارا رامرودی از دانشگاه زابل و دکتر جواد نوعی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مشاوره دکتر احسان رخشانی، عضو هیات علمی دانشگاه زابل انجام شده و تاکنون منجر به چاپ پنج مقاله علمی و دو خلاصه مقاله شده است.

کسب رتبه اول بیست و پنجمین کنگره گیاه‌پزشکی کشور

در بیست و پنجمین کنگره گیاهپزشکی کشور که به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تهران و در تاریخ ۱۷ الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ با حدود ۹۰۰ مقاله برگزار شد، این رساله رتبه اول را کسب و جایزه ویژه دکتر پروانه آزمایش­‌فرد استاد فرهیخته دانشگاه تهران و زنده‌یاد دکتر مرتضی اسماعیلی استاد ممتاز دانشگاه تهران و عنوان رساله برتر گیاهپزشکی کشور به دانش‌آموخته دوره دکتری دانشگاه زابل دکتر مهناز کهن‌سال تعلق گرفت.

روابط عمومی دانشگاه این موفقیت‌ ارزشمند را به دانشجویان عزیز و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید.