پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

روزانه ۲ نفر در نیشابور دچار سکته مغزی می شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سکته مغزی (استروک) از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان می باشد و روزانه ۲ نفر در نیشابور دچار سکته مغزی می شوند.

دکتر حامد جز جلالیان افزود: سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج قسمتی از صورت یا بدن، اختلال تکلم، اختلال در راه رفتن و... می شود.
وی در خصوص عوامل خطر این بیماری تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن، فشارخون بالاو دیابت کنترل نشده، بیماری های قلبی و عروقی به خصوص بی نظمی در ضربان قلب، تحرک ناکافی، افزایش چربی بد خون (LDL)، مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر، سن بالا و وقفه تنفسی انسدادی خواب که باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز به صورت متناوب و در خواب می شود.
دکتر زهرا دستجردی مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر عوارض ناشی از سکته حاد مغزی را ناتوانیهای موقتی و یا دائمی بسته به مدت زمان فقدان خون در مغز و بخش آسیب دیده بیان کرد و خاطر نشان کرد: درصورت درمان به موقع می توان از معلولیت های ماندگار پیشگیری کرد.
دکتر دستجردی در پایان به همشهریان توصیه نمود در صورت داشتن علایم سکته مغزی (فلج صورت،فلج اندام و اختلال در تکلم) در اسرع وقت با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایند تا اقدامات درمانی به موقع شروع شود.