پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

بیماری وبا؛ یک اورژانس بهداشتی درفصل گرما


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بیماری های منتقله از آب و غذا به ویژه وبا در تجمعات ومراسم اربعین و....از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر حامد جزجلالیان با اشاره به ضرورت مراقبت بیماری های منتقله از طریق آب و غذا در مراسم های اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفرگفت: با توجه به گرمای هوا، تردد ها و جابجایی های جمعیتی و همچنین تجمعات انبوه انسانی به ویژه در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر، احتمال افزایش بروز بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا و عفونت ها با علائم گوارشی از جمله بیماری وبا وجود خواهد داشت.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO) از حدود یک سال قبل وبا را به عنوان یک اورژانس درجه ۳ که بالاترین سطح داخلی برای یک اورژانس بهداشتی است و نیاز به پاسخ جامع در سطوح مختلف سازمان جهانی بهداشت دارد، طبقه بندی کرده است. همچنین طبق اعلام این سازمان، میزان بروز اسهال حاد آبکی و بیماری وبا طی سال های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده است به گونه ای که از سال ۲۰۲۱ میزان بروز و پراکندگی جغرافیایی این بیماری افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷۸۷ هزارو ۸۱۳  مورد ابتلا به وبا و ۵ هزارو ۵۸۶ مورد مرگ از ۳۱ کشور دنیا گزارش شده است.

دکتر جلالیان تصریح کرد: کاهش مرگ و میر، مهار و جلوگیری از شیوع گسترده بیماری، به حداقل رساندن تاثیر اپیدمی ها بر جوامع و در عین حال تداوم خدمات ضروری بهداشتی و اجتماعی به عنوان اهداف اصلی برنامه جهانی آمادگی و پاسخ به وبا محسوب می شود.

رئیس مرکزبهداشت نیشابور خاطر نشان کرد: در این راستا نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر (ارزیابی اولیه علائم کلیدی بیمار یهای واگیر) در کلیه بیمارستان ها، مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درمانی و آزمایشگاه های بخش خصوصی فعال می باشد بطوریکه در سال گذشته ۱۷۷۶مورد و در فصل بهار امسال ۳۲۴ مورد تحت بررسی آزمایشگاهی از نظر وبا در سطح دانشگاه علوم پزشکی نیشابور قرار گرفته اند.

وی در پایان از زائرین محترم حاضر در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر خواست تا نکات بهداشتی ذیل را در راستای پیشگیری از بیماری های منتقله از آب و غذا به ویژه وبا رعایت کنند:

- از خوردن غذا در ظروف مشترک خودداری شود. بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان شخصی باشد.

- از آب سالم و بسته بندی شده استفاده شود.

- از خوردن هرگونه سالاد و سبزیجات، ماهی، لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهای دارای سس و کشک، خودداری شود.

- مصرف میوه های دارای پوست (موز، سیب، پرتقال، ...) بعد از شسته شدن و کندن پوست بلامانع است.

- میوه هایی که خواص ملین دارند مثل انجیر ،آلو و ... برای جلوگیری از یبوست به همراه خود داشته باشید.
- از مصرف کنسروهای بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارند خودداری شود.

- کنسرو قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شود.

- غذاهای پخته شده نباید بیشتر از یکبار گرم شود.

- به طور منظم دست های خود را با آب و صابون بشویید.

- اگر با تب، سرفه، اسهال و استفراغ مواجه شدید؛ فورا به مراکز ارائه خدمات درمانی مراجعه نمایند.