پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

اجرای طرح مشترک پیشگیری از تب مالت و هاری

رئیس شبکه بهداشت و درمان میان جلگه از انجام طرح مشترک واکسیناسیون تب مالت برای ۵۵ هزار راس دام سبک (گوسفند) و واکسیناسیون هاری برای دوهزارو ۱۰۰ قلاده سگ صاحبداردر مناطق زیر پوشش شبکه بهداشت و درمان میان جلگه خبرداد.

دکتر محمدآذینی انجام واکسیناسیون تب مالت برای ۵۵ هزار راس دام سبک (گوسفند) و واکسیناسیون هاری برای دوهزارو ۱۰۰ قلاده سگ صاحبدار را از فعالیت های انجام شده در این طرح برشمرد وپیشگیری وکنترل بیماری‌های تب مالت و هاری را از اهداف مهم طرح برشمرد.

وی افزود: این طرح با حمایت‌های فرماندار شهرستان و روسای دانشگاه علوم پزشکی و شبکه دامپزشکی نیشابور و همکاری معاونت بهداشت و گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر این معاونت از بیست و دوم اردیبهشت تا سی و یکم خرداد ۱۴۰۳ انجام شد و همکاری و همیاری اعضای شورای اسلامی، دهیاری‌ها و بهورزان موفقیت این طرح را تضمین کرد.

دکتر آذینی تصریح کرد: این طرح در ۳۱ منطقه آلوده به تب مالت شناسایی شده در شهرستان به صورت فعال و در مناطق دیگر در قالب برنامه های جاری دامپزشکی انجام شد و همچنین در مورد پیشگیری و کنترل بیماری هاری در کل مناطق واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار صورت گرفت وآموزش‌های لازم برای پیشگیری از این دو بیماری نیز انجام شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میان جلگه خاطر نشان کرد: در این طرح ۲۴۳ پرسشنامه برای سنجش آموزش‌های پیشگیری از این دو بیماری که در حاشیه طرح انجام شد، تکمیل و نتایج آن نشان دهنده افزایش آگاهی مردم نسبت به این بیماری ها از ۶۸ درصد به ۸۲ درصد و ارتقای آگاهی مردم در مورد عدم مصرف لبنیات غیر بهداشتی از ۶۲ درصد به ۷۴ درصد در قبل و بعد از طرح می‌باشد.

وی در پایان گفت: امید است با باری خدا و حمایت مسولین مربوطه و مشارکت مردم، با اجرای این طرح گام اساسی در کنترل و پیشگیری بیماری‌ های تب مالت و هاری برداشته شد.