پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

نکات تغذیه ای و بهداشتی در تهیه و توزیع غذاهای نذری در ایام محرم و صفر



مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت بر لزوم رعایت نکات تغذیه ای و بهداشتی در تهیه و توزیع غذاهای نذری در ایام محرم و صفر تاکید کرد.

مهندس لیلا شورورزی به وب دا  گفت: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و صفر و برگزاری مراسمات عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین و یارانشان ، تهیه و توزیع غذاهای نذری رواج دارد و خوردن غذای نذری در این ایام برای مردم ارزش معنوی بالایی دارد. چه خوب است غذا های نذری که در این ایام عزیز تهیه می شود درکنار عطر و طعم و مزه مطلوب به لحاظ تغذیه ای نیز ضامن سلامت مردم باشد، امروزه اضافه وزن وچاقی از مشکلات شایع در کشور ما محسوب می شود . بدون شک مصرف غذاهای چرب و سرخ شده ، شور و پرنمک و یا خیلی شیرین و چرب یکی از علت های مهم اضافه دریافت کالری است که با عدم تحرک ویا تحرک بدنی ناکافی به توده ای از چربی تبدیل شده و در بدن ذخیر ه می شود. اضافه وزن و چاقی زمینه را برای ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها فراهم می کند و به این دلیل رنج و ناراحتی هایی که خانواده تحمل می کند قابل جبران نیست.

لیلا شورورزی افزود: برای حفظ بیشترین ارزش غذایی و رعایت بهداشت در تهیه و مصرف غذاهای نذری رعایت نکات زیر برای همه افراد و کسانی که نذری می دهند لازم است که این نکات به شرح زیر می باشد:

۱-از سرخ کردن زیاد سبزی های مورد استفاده در تهیه غذاهای نذری همچون قرمه سبزی خود داری کنید.

۲-پوست مرغ و چربی های اضافه همراه با گوشت در انواع خورش یا گوشت چرخ کرده را تا حد ممکن قبل از طبخ جدا کنید.

۳-تا حد امکان روغن مورد استفاده در طبخ غذاها را کاهش دهید و از انواع روغنهای مایع استفاده کنید و حرارت زیاد ندهید. از روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید.

۴-از روغن های با اسید چرب ترانس پایین (کمتر از دو درصد ) در طبخ غذا استفاده کنید.

۵-در کنار غذاهای نذری از دوغ های کم نمک به جای نوشابه استفاده کنید.

۶-میزان نمک افزودنی به غذا را محدود کنید و فقط از نمک ید دار تصفیه شده استفاده نمایید. از مصرف نمک دریا در طبخ غذاها خودداری کنید.

۷-از مصرف نمک سنگ برای خیساندن برنج اکیدا خودداری کنید.

۸-از سوزاندن غذا در زمان کباب کردن یا پخت (کباب، جوجه کباب، ته دیگ و ...) خودداری و از مصرف بخش های سوخته غذا نیز پرهیز کنید.

۹-چنانچه از شیر یا شیرکاکائو برای پذیرایی استفاده می کنید، از شیرین کردن بیش از حد آن اجتناب کنید. همچنین از شیرین کردن بیش از حد شربتهای صنعتی و سنتی بعلت اینکه حاوی کالری بالایی هستند خودداری نمایید.

۱۰-از ظروف مجزا برای نگهداری غذاهای خام و پخته استفاده کنید. غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از دو ساعت نگهداری نکنید.

۱۱_غذاهایی مانند سوپ و خورش را به خوبی بجوشانید و مطمئن شوید دمای آن به ۷۰ درجه رسیده است.