عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ضرورت رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات ماه محرم

وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با تسلیت ایام ماه محرم و صفر، بر رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات در جهت حفظ سلامتی تاکید کرد.

به گزارش وبدا، دکتر صالحی فرد با تاکید بر ضرورت رعایت موازین بهداشتی در فرایند تهیه و توزیع نذورات اظهار کرد: عدم رعایت این موازین با توجه به فصل تابستان باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذا می‌شود که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کرد.

وی با بیان این که پخت و پز مواد غذایی حتما باید در مکان‌های دارای شرایط بهداشتی انجام شود افزود: تمام افراد مرتبط با فرایند تهیه و توزیع غذا، نوشیدنی و چای باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و هنگام ارایه خدمت، بهداشت فردی را رعایت کنند.
دکتر صالحی فرد با تاکید بر اینکه باید مواد خام مصرفی برای تهیه مواد غذایی، سالم و بهداشتی باشند توصیه کرد: از مواد غذایی بسته‌بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت استفاده شود، همچنین برای طبخ غذا‌های نذری از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده و از روغن‌های با ترانس پایین دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو استفاده گردد.
دکتر صالحی فرد یادآور شد: مواد غذایی پخته شده را نباید به مدت طولانی (بیش از دو ساعت) در دمای محیط نگهداری کرد. همچنین باید از بسته بندی غذای آماده شده بیش از دو ساعت قبل از مصرف اجتناب کرد.
به گفته وی درصورت اجبار به نگهداری غذا‌های پخته شده بیش از دو ساعت باید آن را در دمای زیر چهار درجه سانتیگراد یا دمای بالای ۶۳ درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد) نگهداری کرد.
وی بر عدم نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم داخل یخچال، عدم  توزیع سالاد و سبزی، عدم مصرف دخانیات، نصب تابلو‌ها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عزاداری، عدم راه رفتن توزیع کنندگان بر روی سفره‌ها در برگزاری مراسمات عزاداری ایام ماه محرم تاکید کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به  استفاده از ظروف استاندارد و بهداشتی (food grade)  برای توزیع آب، چای و مواد غذایی یادآور شد: درصورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم، بهتر است از ظروف یکبارمصرف بر پایه گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود و هشدار داد که ظروف یکبار مصرف شفاف و نازک (پلی استایرین) برای توزیع مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم و داغ مناسب نیستند و برای خنک کردن نوشیدنی‌ها نیز از یخ‌های بسته بندی بهداشتی استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در این ایام خرید دام حتما از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی انجام شود و از ذبح دام در معابر عمومی خودداری نمایید.

وی در ادامه بر رعایت بهداشت، شست‌وشو و گندزدایی مستمر، نصب سیستم لوله‌کشی مایع دستشویی یا جای مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی مکان‌های عزاداری تاکید کرد و درخصوص ساماندهی پسماند‌های تولید شده در این ایام گفت: پسماند‌ها باید به شکل بهداشتی جمع‌آوری، منتقل و دفع شوند، بنابراین قراردادن سطل یا کیسه برای جمع‌آوری مرتب ظروف ولیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده در کنار هر ایستگاه صلواتی یا موکب ضرورت دارد.

به گفته وی؛ کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه در ایام سوگواری ماه محرم با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط از مساجد، تکایا و حسینیه‌ها بازدید می‌کنند و ضمن آموزش متولیان مساجد و روسای هیئت‌ها بر  رعایت بهداشت فردی و عمومی نظارت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان از مردم خواست درصورت مشاهده هرگونه شکایت بهداشتی موارد را با شماره ۱۹۰ گزارش دهند.