پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

هر سرماخوردگی را با تب دنگی اشتباه نگیریم


رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور درکمیته پدافند غیر عامل با موضوع مدیریت بیماری های منتقله از پشه آئدس گفت: هرگونه سرماخوردگی را با تب دنگی اشتباه نگیریم.

دکتر محمدرضا مجدی با تاکید بر پیشگری از تکثیر این پشه افزود: در صورت انتقال این بیماری باید از زمینه تکثیر پشه پیشگیری به عمل آید و چنانچه پزشک در فردی تشخیص تب دنگی داد، فرد بایستی توسط پشه های دیگر گزیده نشود و از انتشار این بیماری خوداری کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان بر استفاده از پشه بند، دورکننده حشرات و نصب توری درب و پنجره‌ تاکید کرد و درد عضلانی، تب، سردرد، درد پشت حدقه چشم، گاهی اوقات اسهال، خونریزی از لثه، خونریزی از بینی و بثورات جلدی را به عنوان مهم ترین علایم هشدار دهنده ابتلا به بیماری تب دنگی معرفی کرد.
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه از احتمال طغیان تب دنگی در کشور در ماه های شهریور و مهر خبرداد و افزود: ازسال ۱۳۹۵تا انتهای سال ۱۴۰۲کل موارد شناسایی شده تب دنگی در کشور تنها ۷۵ مورد بوده است اما از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۸ مورد جدید شناسایی شده است که بیانگر افزایش۸۴ درصدی این بیماری در کشور است.

دکتر حامد جز جلالیان در ادامه گفت: اکثر بیماران تب دنگی دارای سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، البته تعداد محدود انتقال محلی(چرخه انتقال بیماری درداخل کشور) نیزدر شهرستان های حاشیه خلیج فارس گزارش شده است و همچنین دراستان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان و بوشهر نیز پشه آئدس مهاجم صید شده است و احتمال قریب الوقوع گسترش پراکندگی آن در سایر استان ها از طریق حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی و ترددهای انسانی با توجه به سفرهای تابستانی وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت نیشابور در پایان توصیه کرد در صورت مشاهده علایم تب بالا و استخوان درد و دیگر علایم تب دنگی، افراد در اسرع وقت به نزدیکترین مرکزخدمات جامع سلامت منطقه خود مراجعه نمایند.