عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

به مناسبت روز جهانی زئونوز (بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان)

۶ جولای مصادف با ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ تحت عنوان روز جهانی زئونوز (بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان )نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه درگفتگو با روابط عمومی دانشگاه این مناسبت در سالجاری را با شعار " سلامت واحد برای کنترل بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان" فرصتی مناسبی جهت آگاه سازی آحاد جامعه به ویژه گروه های در معرض خطر در مورد بیماری های زئونوز بومی و راههای پیشگیری و کنترل آنها و نیز حساس نمودن مسئولین بالادستی مرتبط در دستگاه های مختلف جهت افزایش تعاملات و همکاری بین بخشی دانست.

دکتر شکیبا با توجه به لزوم تعامل و هماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی با ادارات و سازمان های مرتبط(استانداری ، فرمانداری ،بخشداری ، دامپزشکی ، محیط زیست و ....)گفت: افزایش آگاهی عموم در رابطه با بیماری های زئونوز  می تواند در کنترل این بیماریها نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه راه های انتقال بیماری زئونوز بسیار متنوع است، گفت: استفاده از منابع غذایی آلوده، تماس بین انسان و حیوانات به عنوان منبع غذایی و تماس با حیوانات دست آموز و وحشی از راه های انتقال زئونوز است.

وی یادآورشد: از بین  بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان  می توان بر بیماری تب مالت، سالک در مناطق مرزی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در مناطق اورامانات و گزش حیوان در تمامی شهرستان های تابعه را مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان در استان دانست که با تلاش بی وقفه و زحمات پرسنل بهداشتی دانشگاه و همکاری ادارات و سازمان های مرتبط نتایج بسیار خوبی در راستای ارتقاء سلامت هم استان های گرامی حاصل گردیده است.

وی در پایان افزود: انتظار می رود سازمان های
مرتبط به ویژه شهرداری ، دامپزشکی و محیط زیست جهت پیشبرد اهداف سلامت همانند سال های گذشته نقش موثر خود را دراین خصوص ایفا نمایند.