پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

تجهیز آزمایشگاه کنترل غذا و دارو به پیشرفته ترین دستگاه GC

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از نصب و راه اندازی پیشرفته ترین دستگاه GC در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی این معاونت خبر داد.

دکتر سیدحسین حسینی در تشریح این خبر  به وب دا گفت: پس از پیگیری های مستمر مدیران این معاونت از نماینده سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت و آزمایشگاه مرجع اداره کل سازمان غذا و دارو و همچنین فراهم آوردن زیر ساخت های لازم برای نصب و استقرار آن، دستگاه گاز کروماتوگرافی به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تحویل داده شد که پس از نصب و آموزش کارشناسان، آماده بهره برداری شد.

رئیس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو اظهار داشت: با راه اندازی دستگاه GC، آزمایشگاه کنترل مواد غذایی قادر به انجام آزمون های تخصصی در راستای سیاست های سازمان غذا و دارو برای پایش محصولات غذایی خواهد بود. تا قبل از نصب این دستگاه، نمونه های مواد غذایی به آزمایشگاه های همکار ومجازخارج از شهرستان ارسال می شد که مشکلاتی از قبیل بعد مسافتی، رعایت شرایط فیزیکی و دمایی  ارسال نمونه، افزایش هزینه ها و تاخیر در ارسال نتایج  را به دنبال داشته است.

مهندس عبداللهی در ادامه به کاربردهای این دستگاه از جمله  تهیه پروفایل اسیدهای چرب و استرول های گیاهی انواع روغن های خوراکی ، فرآورده های لبنی ،فرآورده های گوشتی، تعیین مقدار الکل انواع نوشیدنی های غیر الکی و باقیمانده حلال در مواد غذایی اشاره کرد.

این مقام مسئول در پایان گفت: امید است با همکاری بخش‌های مختلف دانشگاه، در آینده ای نزدیک شاهد افزایش فعالیت، پیاده سازی استانداردهای بین المللی و تجهیز بخش آنالیز دستگاهی به سایر دستگاه‌های پیشرفته مورد نیاز باشیم و خدمات قابل قبولی را برای تسهیل و رفع موانع تولید محصولات سلامت محور، به تولید کنندگان صنعت غذا ارائه دهیم.