عمومی | دانشگاه تهران

قاب‌هایی از آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران | رونمایی از منشور ۱۷۵۷، کتاب «از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران» و سکه یادبود ۱۷۵۷

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، آئین افتتاح بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران، همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران، عصر دیروز با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی در محل پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران به همراه اعضای هیات رئیسه و جمعی از سفرای کشورهای خارجی با همراهی دانش‌آموختگانی که پرچم خاص این آیین را در دست داشتند، همراه با نواختن سرود ۱۷۵۷ وارد محل برگزاری آیین شد.

اجتماع سه هزار نفره دانشگاهیان و مهمانان دعوت شده به دانشگاه تهران در محل مصلی نماز جمعه، شکوه خاصی به این آیین رسمی داده بود.

دکتر سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران به عنوان اولین سخنران این آیین، ضمن خیرمقدم به دانشگاهیان و مهمانان داخلی و خارجی، سیر شکل‌گیری آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران که بر اساس پیشنهاد دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مبتنی بر مصوبه مجمع عمومی سازمان یونسکو شکل گرفته بود را تشریح کرد و از تاسیس شبکه جهانی ۱۷۵۷ برای صلح همزمان با بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران خبر داد.

در ادامه این مراسم، یانگ سرانگ، رئیس دفتر یونسکو در تهران با تبریک گرامیداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران و نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران، بیان داشت: آموزش عالی یک نیاز فرهنگی و سرمایه ملی است که به توسعه جوامع در همه ابعاد کمک می‌کند. آموزش عالی در صدد ایجاد زمینه دسترسی برابر زنان و مردان به آموزش‌های حرفه‌ای و علمی است. به این دلیل که سنت دیرپای آموزش عالی نقش مهمی در توسعه برنامه‌های ۲۰۳۰ خواهد داشت.

وی افزود: یونسکو تسهیلاتی را برای کشورهای عضو فراهم می‌کند تا مهارت‌های مبتنی بر دانش را توسعه دهند. کرسی‌های یونسکو همچنین همکاری‌های بین‌المللی را پیگیری می‌کنند و در حال حاضر، ۱۶ کرسی یونسکو در ایران فعال هستند. یونسکو با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم، برنامه‌هایی را برای ارتقای آموزشی دانشجویان افغانستانی پیگیری می‌کند.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان کشتیبان آموزش عالی کشور نیز در این اجتماع بزرگ دانشگاهیان حضور پیدا کرد و به سخنرانی پرداخت. سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر ناظر بر سیر رشد و گسترش آموزش عالی و توسعه نهاد علم در ایران زمین متمرکز بود.

دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین در سخنانی کوتاه گفت: تا سال ۱۳۹۶ می‌گفتند دانشگاه بولونیای ایتالیا قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است، ولی ما ثابت کردیم که دانشگاه جندی‌شاپور قدیمی‌ترین مرکز علمی جهان است و ایرانی‌ها بودند که آموزش عالی را در جهان بنیان نهادند. حدود ۱۸۰۰ سال است که ما دانشگاه داریم و باید وارثان خوبی برای آن باشیم. بر سردر دانشگاه جندی‌شاپور حک شده‌ بود که فضیلت و علم برتر از زور بازو و شمشیر است و ما ایرانیان وارث چنین فرهنگی هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدباقر قالیباف عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس مجلس شورای اسلامی مهمان ویژه این آیین بود. در این آئین، از منشور ۱۷۵۷ و کتاب از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران و سکه یادبود ۱۷۵۷ با حضور رییس مجلس شوری اسلامی، وزیر علوم و رییس دانشگاه تهران رونمایی شد و اولین شماره سریال این سکه نیز از سوی رئیس دانشگاه تهران به دکتر محمدباقر قالیباف اهدا گشت.

دکتر محمدباقر قالیباف عصر سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه در اجتماع ۳ هزار نفری دانشگاهیان در آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «اینجا دانشگاه تهران، دانشگاه ممتاز و مادر ایران است و من خرسندم که به‌عنوان عضوی از این دانشگاه با شما سخن می‌گویم. دانشگاه تهران جایی است که نه فقط تاریخچه و سرنوشت علم ۹۰ سال اخیر کشور را دارد بلکه حامل خاطرات تلخ و شیرین تحولات اجتماعی و سیاسی ما نیز هست و در بسیاری از موارد خودش کانون و پیشران این تحولات بوده است.» مشروح سخنان دکتر قالیباف با کلیک بر روی اینجا قابل دسترسی است.

سفیر آفریقای جنوبی و همچنین سفیر هند و برخی دیگر از چهره‌های بین‌المللی حاضر در مراسم، سخنان کوتاهی در تایید و تمجید نقش ملی و بین‌المللی دانشگاه تهران داشتند.

در پایان این مراسم از یک قطعه فرش نفیس دستبافت، هنر دست امیرحسین صفدرزاده حقیقی با نشان و عنوان فرش یادبود نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران رونمایی شد و با اجرای قطعاتی درباره ایران با هنرمندی محمد معتمدی پایان پذیرفت. این مراسم پایان یافت اما آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران تا پایان سال جاری در قالب برنامه‌هایی متنوع ادامه دارد.