پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

بیش از نیمی از مراجعین به واحد مراقبت، درمان هاری نیشابور کودکان و نوجوانان هستند

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بیش از ۵۴ درصد از مراجعین حیوان گزیدگی به واحد مراقبت، درمان هاری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۴۰۲ کودکان و نوجوانان بودند.

دکتر حامد جز جلالیان در گفت و گو با خبرنگار وب دا گفت: هاری هر ساله باعث مرگ ۵۹ هزار نفر در دنیا می شود . این بیماری در ایران نیز در سال گذشته ۱۸ نفر و در سه ماه نخست سال جاری ۶ نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده  که متاسفانه نزدیک به ۷۰ % موارد فوتی در گروه سنی کودکان و نوجوانان است.

وی در خصوص وضعیت هاری در نیشابور بیان داشت: مراجعه به علت حیوان گزیدگی به واحد های مراقبت، درمان هاری تحت پوشش دانشگاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۵ درصدی داشته است و تعداد ۳ هزار و ۳۲۰ نفر جهت دریافت واکسن ضد هاری مراجعه نموده اند که ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه را به سیستم بهداشتی درمانی نیشابور تحمیل کرده است اما با توجه به اهمیت انجام به موقع واکسیناسیون در جلوگیری از مرگ انسانی پس از حیوان گزیدگی تمام اقدامات برای عموم مردم به صورت رایگان انجام می گیرد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان اینکه چرخه ویروس هاری در نیشابور وجود دارد گفت:  خوشبختانه به دلیل مراجعه به موقع افراد حیوان گزیده شده و همت همکاران واحد مراقبت، درمان هاری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مرگ ناشی از هاری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه نداشته ایم.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت تصریح نمود: در ۳۷ سال گذشته در کشور، ‌آمار موارد حیوان گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد با میزان بروز ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ با میزان بروز بیش از ۴۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده است این در حالی است که در حال حاضر این میزان در سطح دانشگاه ۶۱۱ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می باشد.

دکتر هدیه شیرازی نیا ادامه داد: مردم از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند زیرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها رخ می‌دهد. تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده، سگ دارای قلاده و دارای سابقه واکسیناسیون کامل باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد. ۷۸۵ واحد مراقبت، درمان هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور به صورت شبانه روزی فعال است که اگر فردی مورد گزش قرار ‌گیرد باید به سرعت به نزدیک ترین واحد مراقبت هاری منطقه خود مراجعه نمایند تا اقدامات واکسیناسیون برایش انجام شده و از ابتلا به بیماری جلوگیری شود.