عمومی | دانشگاه تهران

چهار پیش‌فرض نامه‌های رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا به روایت دکتر محسن قمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، آیت‌الله دکتر محسن قمی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه در نشست بین‌المللی یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا که در سالن اجلاس شهید آیت‌الله رئیسی در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره اینکه چرا مخاطب نامه رهبری جوانان هستند، به بیان چند پیش فرض درباره نامه پرداخت و گفت: اولین پیش‌فرضی که در صدور این نامه‌ها مورد توجه بوده این است که ما انسان‌ها همه دارای سرشت مشترک هستیم. انسان‌ها ذات مشترک دارند یعنی سرشت انسان برساخته از تاریخ، فرهنگ، جامعه و طبیعت نیست بلکه این سرشت، ذاتی اوست. پس مخاطب این نامه فطرت پاک همه انسان‌هاست. اینگونه نیست تصور کنیم افرادی چون در محیط جغرافیایی خاصی زندگی می‌کنند نمی‌توانند مخاطب قرآن باشند، خیر همه انسان‌ها این قابلیت را دارند. زبان فطرت زبان مشترک همه انسان‌هاست. در کنار زبان فطرت، زبان عقل و زبان هنر زبان مشترک انسان‌ها است پس ما راهی برای ارتباط با هم داریم و می‌توانیم با هم صحبت کنیم.
وی در بیان پیش‌فرض دوم گفت: باید بین مواجهه‌مان با سران نظام سلطه و افکار عمومی فرق بگذاریم. همانطور که باید در برابر نظام سلطه قاطعیت داشته باشیم باید حساب اینها را از افکار عمومی و جوانان جدا کنیم. لذا پیام مستقیم این نامه‌ها خطاب به جوانان صادر شده است. ایشان در نامه اول فرمودند شما را مخاطب قرار دادم نه سیاستمدارانی که آگاهانه جنایت می‌کنند چون شما حقیقت‌طلب هستید، امید آینده جامعه هستید و موتور محرک جامعه، انسان‌های جوان عدالت‌طلب هستند که می‌توانند سازنده تاریخ باشند نه اینکه ساخته تاریخ باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان پیش‌فرض سوم این نکته را بیان کرد که شرایط هر چقدر و پیچیده باشد تکلیف انسان‌ها هیچ وقت ساقط نمی‌شود. در شرایطی که رسانه‌ها به اسلام‌هراسی دامن زده بودند و فضا کاملاً علیه اسلام و مسلمین هدایت شده بود، ایشان فرمودند من احساس کردم ما چه وظیفه‌ای داریم و دیدم کاری که می‌توانیم بکنیم نوشتن این نامه است. درست است که نقش رسانه‌ها خیلی زیاد است و رسانه‌ها درست شدند تا مانع انقلاب‌ها شوند ولی هوشمندی و زمان‌شناسی نشان داد می‌توان بزرگترین تهدیدها را به بهترین فرصت‌ها تبدیل کرد. در همان اوج شرایط سخت رسانه‌ای، رهبری وجدان‌هایی که برای غزه تکان‌خورده بودند را مخاطب قرار دادند.
آیت‌الله قمی آخرین پیش‌فرض را مساله لزوم قاطعیت در بیان دانست و افزود: مقام معظم رهبری به این نکته توجه داشتند در این شرایط باید از مماشات و سخن دوپهلو گفتن خودداری کرد و صراحتاً از مقاومت جهانی سخن گفت. باید گفت شما بخشی از مقاومت شدید چون ایشان می‌خواهد نقشه راه را برای آینده بشریت ترسیم کند. بنابراین این پیام برای امروز و فردا نیست برای آینده بشریت است.
دکتر قمی تاکید کرد: نامه‌های رهبر انقلاب یک دستورالعمل است. برای کارهای تربیتی و ایجاد حرکت‌های اجتماعی و نقشه راهی است که جامعه خودمان را چگونه هدایت کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شرایط هرچقدر سخت و پیچیده باشد، تکلیف انسان‌ها هیچ وقت ساقط نمی‌شود. در شرایطی که در فرانسه فضا علیه اسلام بود، رهبری گفتند وظیفه ما نوشتن نامه به جوانان اروپایی است. این هوشمندی باعث شد امروز شاهد این باشیم که در جهان بشریت شرایطی آغاز شده است که جوانان در مقابل سلطه بین المللی ایستادگی کردند. در واقع موتور محرک بین‌المللی همین جوانان هستند.