پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

‍ پیشگیری از ناتوانی ذهنی ۲۸ نوزاد در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور


سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابو گفت: با تلاش همکاران شاغل در معاونت بهداشت از ناتوانی ذهنی ۲۸ نوزاد متولد شده مبتلا به کم کاری تیروئید بدو تولد در سال ۱۴۰۲ در نیشابور بزرگ، پیشگیری شد.

دکتر حامد جزجلالیان در گفتگو با وب دا گفت: در سال ۱۴۰۲ در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور حدود هفت هزار نوزاد متولد شده از لحاظ کم کاری تیروئید بدو تولد، غربالگری شدند که تعداد ۲۸ بیمار قطعی شناسایی و تحت پیگیری، درمان و مراقب قرار گرفتند این در حالی است که درصورت عدم اجرای این برنامه، کلیه این نوزادان بیمار دچار کاهش ضریب هوشی شده و مبتلا به عوارضی مانند ناتوانی ذهنی، کم شنوایی و ... از داشتن یک زندگی سالم محروم می شدند.

وی با بیان این که از ابتدای شروع برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۹۹ نوزاد با تشخیص کم کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان و مراقبت قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت بوده است. با انجام این غربالگری بیماران شناسایی شده و در اسرع وقت درمان شروع می شود و با پیگیری، درمان مناسب و مراقبت های استاندارد از بروز ناتوانی ذهنی در بیماران پیشگیری می شود.

سرپرست معاونت بهداشت در ادامه اظهارکرد: غده تیروئید نقش بسیار مهمی در تکامل سیستم مغزی عصبی جنین، نوزاد و کودک بخصوص در سه ماهه اول زندگی ایفا می کند و همچنین عملکرد طبیعی تیروئید تاثیر مستقیم بر ضریب هوشی دارد. به شرایطی که غلظت هورمون تیروکسین در خون نوزاد از میزان طبیعی کمتر باشد، بیماری کم کاری تیروئید نوزادان گفته می شود. این پدیده می تواند به علت نقص در ساختمان غده تیروئید و یا اشکال در بیوسنتز هورمون تیروئید باشد. این بیماری یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری ناتوانی ذهنی است.

مدیرگروه پیشگیری و مباره با بیماری های غیر واگیر بیان کرد: آزمون هایی که در چند روز اول زندگی نوزاد انجام می شود و نوزادانی را که ممکن است بیمار باشند (موارد مشکوک) از نوزادانی که احتمالا بیمار نیستند جدا می کنند، غربالگری نوزدان می گویند. پس از غربالگری و تعیین موارد مشکوک باید آزمایش های تایید تشخیص سرمی انجام شده تا ابتلا به بیماری مسجل شود. در صورت عدم غربالگری و بیماریابی در برنامه غربالگری نوزدان، تعداد زیادی از نوزادان مبتلا به ناتوانی ذهنی و دیگر عوارض ناتوان کننده و یا حتی مرگ دچار می شدند.

دکتر زهرا دستجردی با تشکر از کلیه همکاران در اجرای این برنامه گفت: مرکز غربالگری بیماری های غدد و متابولیک نوزادان و کودکان معاونت بهداشت در خیابان ارگ جنوبی، ساختمان عطار آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم می باشد. خداوند را شاکریم که در کشور ما، نظام سلامت این افتخار را دارد که غربالگری نوزادان برای این بیماری در حال انجام است و امید است با انجام خدمات غربالگری و پیشگیرانه در حوزه بیماری ها، بتوانیم حق زندگی سالم را به کودکان سرزمینمان هدیه دهیم.