پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

کنفرانس شناسایی و مدیریت بیماران با علائم سکته حاد مغزی برگزار شد


کنفرانس «شناسایی بیماران با علائم سکته حاد مغزی» با سخنرانی دکتر امیرصادق علیمردانی متخصص طب اورژانس و معاون آموزشی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، در سالن آمفی‌تئاتر پردیس علوم پزشکی نیشابور برگزار شد.

دکتر علیمردانی در این کنفرانس گفت: بر اساس آمار موجود در کشور، مرگ و‌ میر ناشی از حوادث عروقی مغز (سکته‌های مغزی) قابل توجه بوده و امکان بروز ناتوانی‌های جسمی را در بیماران به همراه دارد. حدود ۹۰ درصد این مبتلایان با تشخیص و اعزام به موقع، امکان بهبودی با روش‌های درمانی دارویی و یا غیردارویی را برحسب مورد و نظر پزشک متخصص مربوطه دارند.

معاون آموزشی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم افزود: توجه به عوامل ایجادکننده‌ی سکته‌های مغزی از قبیل کاهش مصرف نمک و دخانیات، کنترل فشارخون و اصلاح سبک زندگی همانند تغذیه سالم، تحرک کافی، استراحت مناسب و کاهش استرس اهمیت بسزایی در پیشگیری از ابتلا به سکته‌های مغزی و همچنین مانع بروز مشکلات اقتصادی برای خانواده فرد مبتلا و جامعه دارد.

دکتر علیمردانی تاکید کرد: در همین حال آگاهی و بروزرسانی اطلاعات علمی و مهارتی ارائه‌دهندگان خدمت به‌خصوص در خط مقدم نظام قدرتمند سلامت، ضروری و الزامی است.

متخصص طب اورژانس در پایان گفت: ارائه خدمات بالینی به این بیماران در سطح دانشگاه مبتنی بر دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در قالب کد ۷۲۴ بوده و تداعی خدمت پویا در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، مرکز مجری کد ۷۲۴ ( درمان بیماران دچار سکته حاد مغزی ) مرکز آموزشی،‌ پژوهشی و درمانی ۲۲بهمن بوده و توصیه‌ی موکد آن است که بیماران برای دریافت خدمات ایمن، توسط اورژانس پیش بیمارستانی (۱۱۵) منتقل شوند.

گفتنی است با توجه به اهمیت تشخیص و اقدام به موقع در بیماران دچار سکته‌ی حاد مغزی در سطح مراکز جامع سلامت‌ و بخش‌های اورژانس بیمارستانی به‌عنوان خط مقدم ارائه‌ی خدمات بالینی، مرکز آموزش مداوم معاونت آموزشی دانشگاه با هماهنگی معاونت بهداشت، اقدام به برگزاری این جلسه با حضور پزشکان محترم عمومی (گروه هدف) کرد.