عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم چهارمحال و بختیاری

وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری عملکرد دولت سیزدهم طی ۳ سال اخیر در حوزه سلامت استان را تشریح کرد.
به گزارش وبدا، دکتر محمدحسین اعرابی اظهار داشت: راه اندازی تنها بخش پیوند کبد در غرب کشور با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار و تجهیزات پیشرفته، و انجام ۱۳ عمل جراحی موفق برای بیماران نیازمند عضو در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد در دولت سیزدهم محقق شد.
وی گفت: همچنین بخش لیزیک چشم بیمارستان کاشانی با پیشرفته ترین دستگاه لیزر اگزایمر به ارزش ۳۵ میلیارد تومان و انجام اعمال جراحی با تعرفه های دولتی در دولت سیزدهم راه اندازی شد.
دکتر اعرابی از ورود بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به استان طی ۳ سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: خرید دستگاه سی تی آنژیوگرافی به ارزش ۲۱۰ میلیارد تومان، خرید نخستین دستگاه اسپکت سیتی پیشرفته به ارزش ۶۵ میلیارد تومان، خرید اولین دستگاه رادیوتراپی در بخش دولتی استان به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و افزایش دستگاه های MRI از یک به ۶ عدد با ۳۵۰ میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم بوده است.
وی با اشاره به توسعه خدمات بهداشتی در استان گفت: راه اندازی سه شبکه بهداشت و درمان در شهرستان های نو پا خانمیرزا، فلارد و فرخشهر و افتتاح دو مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی در لردگان و اردل در دولت سیزدهم موجب گسترش خدمات دهی به مردم شده است.
وی همچنین از افزایش ۳۵ درصدی ارایه خدمات بهداشتی پزشکی دندانپزشکی و آزمایشگاهی به مردم استان و اجرای نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک در برنامه پزشکی خانواده طی ۳ سال اخیر خبر داد.
دکتر اعرابی گفت: با عزم جدی در اجرای قانون جوانی جمعیت، در سال گذشته تعداد موالید استان یک درصد افزایش یافت.
دکتر اعرابی ادامه داد: برای اولین بار در سال گذشته پویش ملی سلامت برای بیش از ۷۰۵ نفر معادل ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و غربالگری دیابت و فشارخون بالا انجام شد که در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و کاهش هزینه های درمان اثر چمشگیری به دنبال دارد.
وی افزود: به همت دولت سیزدهم اپیدمی کرونا با تزریق بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن کرونا (معادل حدود ۷۵ درصد جمعیت استان) مهار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درخصوص توسعه آموزش دانشگاه هم گفت: در ۳ سال اخیر ۱۱ رشته جدید تحصیلی در راستای پاسخ به نیاز جامعه راه اندازی شد.
وی افزود: پذیرش دانشجویان بین الملل، ارتقا دانشکده پرستاری بروجن به دانشکده علوم پزشکی، افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی ودندانپزشکی وپرستاری از دیگر اقدامات صورت گرفته دولت سیزدهم در توسعه اموزش این دانشگاه است.
دکتر اعرابی گفت: تکمیل و بهره برداری فاز ۱ و ۲ ساختمان ترنج دانشکده دندانپزشکی هر کدام مجهز به ۲۵ یونیت دندانپزشکی، تجهیز و افتتاح ساختمان جدید دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد با ۳۴۰۰متر زیربنا، تغییر کاربری کلینیک حضرت رسول (ص) به مرکز اموزشی درمانی جراحی دندان و فک و صورت و احداث دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی با ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی هم طی ۳ سال اخیر محقق شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درخصوص گسترش فعالیت های حوزه تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته این دانشگاه در فهرست دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفت.
وی افزود: نمایه مجله (EHSJ) در پایگاه بین المللی استنادی اسکوپوس، اجرای مگاپروژه های ناباروری و سقط جنین، سلول درمانی و صیانت از جوانی جمعیت، انجام تست های تشخیص بالینی (تالاسمی، مارکرهای سرطان خون و...) در پژوهشکده علوم پایه سلامت از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.
دکتر اعرابی گفت: همچنین حمایت از طرح های فن آورانه دانشجویی تا سقف ۲۰۰میلیون ریال، جذب و پذیرش ۳۸ واحد و هسته فناور در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه، انعقاد ۲۸ تفاهم نامه در راستای ارتباط با صنعت و افتتاح دفتر TMC مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی راه اندازی دفتر مالکیت فکری و معنوی و تاسیس مرکز زبان دانشگاه طی ۳ سال اخیر موجب پیشرفت دانشگاه شده است.
وی درخصوص اجرای طرح‌های عمرانی حوزه سلامت هم گفت: اجرای بیش از ۱۳۳ پروژه عمرانی با کاربری های مختلف بهداشتی، درمانی و اداری و صرف بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار درراستای بهبود و توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت در دولت سیزدهم صورت گرفت.
دکتر اعرابی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه غذا و دارو هم خاطرنشان کرد: صدور ۲۷۰ گواهی بهداشت برای صادرات محصولات تولیدی استان به خارج از کشور، موافقت اصولی با تاسیس ۶۳ داروخانه، صدور ۸۶ فقره پروانه بهره برداری و ۶۳ پروانه مسئول فنی (مراکز  مواد خوراکی و آشامیدنی و  فرآورده های های آرایشی و بهداشتی)و کمک به فعالیت ۳ کارخانه تولید دارو و ۱۳۱ داروخانه و ۱۲ شرکت توزیع دارو در استان طی ۳ سال اخیر در کارنامه دولت سیزدهم به ثبت رسیده است.