عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ۸۹۲ نوزاد در کرمانشاه با غربالگری کم کاری تیروئید مادرزادی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، تشخیص و درمان به موقع کم کاری مادرزادی غده تیروئید را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت :عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر مغزی گردد اما خوشبختانه این بیماری از زمان اجرای برنامه غربالگری دوران نوزادی قابل پیشگیری و درمان می باشد .

دکتر شکیبا در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ابتدای این برنامه تاکنون در استان کرمانشاه قریب به ۸۹۲ نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و خوشبختانه با غربالگری، تشخیص، پی گیری و درمان به موقع موردی از عقب ماندگی ذهنی در اثر کم کاری تیرویید مادرزادی در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: علیرغم اهمیت درمان به‌ موقع و تداوم درمان کم‌کاری غده تیروئید، گزارش‌هایی حتی از کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد که موید کوتاهی در درمان و مراقبت نوزادان و کودکان مبتلا به کم‌کاری غده تیروئید است و نتیجه آن کاهش بهره هوشی و درجات مختلف عقب‌ماندگی ذهنی به ‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی است.

دکتر شکیبا با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز در سطح استان شامل مراکز خدمات جامع سلامت و بخش های بستری نوزادان در بیمارستان ها کار نمونه گیری از نوزادان ۳ تا ۵ روزه را برعهده دارند عنوان کرد: تمام نوزادانی که در ۳ تا ۵ روزگی غربالگری می شوند اگر چنانچه نیاز به نمونه مجدد داشته باشند توسط کارشناسان کنترل بیماری های غیر واگیر در شهرستانهای استان جهت نمونه گیری مجدد پیگیری خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه اظهارداشت: این بیماری در نوزادان می تواند عواقب عصبی خطرناکی داشته باشد و باعث عقب ماندگی کودک و کاهش ضریب هوشی شود .

وی در ادامه افزود:در کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی، تولید هورمون های تیروئیدی یعنی T۳ و T۴ کاهش و به دنبال آن هورمون هیپوفیزی TSH افزایش می یابد. عوارض جبران‌ ناپذیر مغزی بیماری که در صورت عدم‌ تشخیص و درمان به‌ موقع به وجود می آید، تنها با غربالگری دوران نوزادی قابل ‌پیشگیری است.

وی اظهار داشت:متاسفانه تعداد معدودی از نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید بهنگام تولد یا در مرحله فراخوان، علائم و نشانه‌های بالینی کم‌کاری تیروئید را بروز می‌دهند که شامل تاخیر در به دنیا آمدن، درشت پیکری، باز بودن فونتانل خلفی، یرقان و تاخیر در تکامل سیستم اسکلتی هستند. سایر علائم و نشانه‌ها شامل اشکال در تغذیه، هیپو ترمی، خستگی، یبوست، یرقان طول کشیده دوران نوزادی، اتساع شکم، فتق نافی، پوست خشک، زبان بزرگ، گریه خشن و ظاهر پف‌آلود می‌باشد.

دکتر شکیبا در پایان بیان کرد:به ‌منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال و کوتاهی در درمان صحیح این بیماران، آموزش والدین در جهت چگونگی مراقبت و پی گیری درمان فرزندانشان از ضروریات است.