پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

تاکید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بر ترویج سبک زندگی سالم و ارتقای فرهنگ سلامت

به گزارش وب دا، دکتر محمدرضا مجدی شیوع بیماری های قلبی و عروقی را به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، استرس و مصرف دخانیات دانست و گفت: شیوه زندگی سالم روشی از زندگی است که سبب تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت و رفاه فرد می‌شود و ورزش کردن، عدم استعمال دخانیات و رعایت یک رژیم غذایی سالم از جمله مصادیق یک شیوه زندگی سلامت‌ محور می‌باشند.

وی در ادامه به بررسی شاخص جوانی جمعیت در کشور پرداخت و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سفر به خراسان شمالی در خصوص پیشگیری ازکاهش جمعیت گفت: هم اکنون شاخص باروری از ۶.۵ در سال های بعد انقلاب به ۱.۶ رسیده است و این زنگ خطر نشان می دهد که جمعیت کشور از پیش بینی تعداد ۱۲۰ میلیون در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۷۰ میلیون نفر افت پیدا خواهد کرد.

دکتر مجدی همچنین تشویق افراد جامعه به ازدواج و فرزندآوری را در راستای مصلحت کشور یک وظیفه همگانی برشمرد وبر ضرورت توجه مادران به سلامت در دوران بارداری و کاهش مرگ و میر تاکید کرد.

مقام عالی حوزه سلامت نیشابور در ادامه به پیشرفت نظام سلامت کشور در دوران بعد از انقلاب اشاره و خاطر نشان کرد: وضعیت سلامت در کشور در دوران بعد انقلاب رشد قابل ملاحظه ای داشته است؛ افزایش شاخص امید به زندگی از ۵۳ سال در قبل انقلاب به ۷۵ سال در بعد از انقلاب، کاهش میزان مرگ و میر شیرخواران، افزایش خدمات پیشگیرانه و بهداشتی، انجام عمل های جراحی پیشرفته و...از آن جمله محسوب می شود.

وی همچنین به بیان دستاوردهای دولت سیزدهم پرداخت و بیان کرد: در همه دولت ها گام های ارزشمندی برداشته شده است و در دولت سیزدهم نیز بر توزیع عادلانه سلامت و تعالی خدمات حوزه سلامت تاکید ویژه ای شده است.

وی در پایان قرار گرفتن ۱۲ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت، راه اندازی صندوقی با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماران صعب العلاج، مدیریت بیماری کرونا با تامین ۲۰۰ میلیون دز واکسن، اجرای بیش از ۲ هزار پروژه بهداشتی درمانی، غربال گری ۴۶ میلیون نفر برای دیابت و فشارخون، توسعه ۱۶هزار تخت بیمارستانی، توزیع ۳۰۸ مورد تجهیزات پزشکی و سرمایه ای و راه اندازی ۳۱۴ پایگاه اورژانس را از جمله این موفقیت ها برشمرد.