پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

رشد چشمگیر شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی از افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه اول خبر داد.

دکتر محمد توحیدی گفت: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اتیسم؛ فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبین پایگاه های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با آموزش و حساس سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، ۸۰ کودک مبتلا شناسایی و به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع گردید. در مرکز توانبخشی پس از انجام تست های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می شود.

این مسئول تصریح کرد: تمام هزینه های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، براساس سقف موجود در بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان های بیمه گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه ای جهت درمان کودک خود برعهده ندارند.

معاون درمان با تاکید دوباره بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اتیسم در سنین پایین تر و تا زیر ۳ سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او موثرتر خواهد بود، ادامه داد: علاوه بر پزشکان، مراقبین سلامت و مربیان مدارس؛ والدین نیز در صورت مشاهده رفتارهای غیرمعمول کودک خود نظیر رفتارهای کلیشه ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اتیسم دارند.