پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

نشست علمی فرهنگی صیانت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد

صبح روز سه شنبه چهاردهم فروردین ۱۴۰۳ نشست علمی فرهنگی صیانت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور هیئت رییسه دانشگاه، حجت الاسلام گودرزی باحضور دبیر رویداد جامعه پرداز کشور، ماماها و مراقبان سلامت برگزار شد.

سرپرست دانشگاه در این نشست علمی با تسلیت شهادت حضرت علی(ع) و شهادت سرداران رشید اسلام در حمله رژیم کودک کش اسراییل،  به مروری بر هرم سنی جمعیت ایران در سال های اولیه بعد انقلاب در دهه های ۴۵ تا ۶۵ پرداخت و افزود: در سال های گذشته شاهد رشد بالای جمیعیت و نرخ باروری بالا در ایران بودیم به گونه ای که رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵ به ۳.۹ ، باروری کلی به ۶.۳ و جمعیت زیر ۱۵ سال به بالاتر از ۴۰ درصد رسید.

دکتر محمدرضا مجدی افزود: اکنون زنگ خطر جوانی جمعیت به صدا در آمده است به نحوی که اگر همین روند ادامه یابد در سال ۲۱۰۰ جمعیت کنونی ایران از ۸۵ میلیون در حال حاضر به ۷۰ میلیون نفر خواهد رسید و جمعیت سالمند بیش از ۳۰ درصد پیش بینی خواهد شد.

مقام عالی حوزه سلامت با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که کمک کنیم و باروری و فرزند آوری را تشویق کنیم ومراقبت های مادران را کامل ودرست انجام دهیم تا مادران باردار دوران بارداری را به سلامت بگذرانند و فرزندان سالمی را به دنیا آورند.

دکتر حامد جزجلالیان سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه نیز با عرض خدا قوت به خادمان سلامت و به ویژه کارکنان معاونت بهداشت که در ایام نوروز به خدمت رسانی به مردم پرداختند؛ از تلاش های تمامی کارکنان در خصوص جوانی جمعیت تشکر و قدردانی کرد.

دبیر رویداد جامعه پرداز کشور نیز افزود: در برنامه افق جمعیتی کشور بنا بر این شد که جمعیت از ۶.۴ دهه ۶۰ به ۴ در سال ۱۳۹۰ برسدکه در سال ۱۳۷۱ به این میزان دست یافتیم اما نیاز به تصحیح قانون داشتیم و باید در این خصوص در دهه ۷۰ اقدامات اساسی صورت می گرفت.
حجت الاسلام گودرزی ادامه داد: هدف تعیین شده در برنامه کنترل جمعیت به جای ۲۰سال در سه سال تحقق یافت و می توانستیم حداقل روند کاهشی را پس از نیل به هدف تعیین شده ادامه ندهیم.


بیان پرسش توسط همکاران و پاسخ سوالات توسط این سخنران و پژوهشگر حوزه جمعیت از سایر برنامه های این نشست بود.