عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان کودکان یک تا ۶ ساله، پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند

دکتر مهشید صابر نظرآقا در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگ‌سالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.
دکتر صابر نظرآقا تصریح کرد: درصورتی‌که کودک شما ماده‌ای غیرخوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۴۹۰ تماس بگیرید.
وی بیان کرد: نظافت کلی عید، زمان مناسبی است تا در هر منزلی، به قفسه یا جعبه دارویی منزل سری بزنیم و به آن سروسامان دهیم.
دکتر صابر نظر آقا همچنین گفت: گرچه داروها نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند ولی زمانی که دیگر نیازی به آن‌ها نباشد ضروری است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی، داروها را به شکل مناسبی دور بریزیم.
وی اظهار کرد: داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا رسیده است، از بسته‌بندی اصلی خارج نمایید و داخل کیسه‌زباله ریخته، معدوم نمایید.
دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تاکید کرد: برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهای دور ریخته شده، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های تر مانند تفاله چای مخلوط نمایید تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف داروها توسط کودکان و افراد زباله گرد شود.
وی بیان کرد: تاریخ انقضاء معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روی شیشه آمپول و و یال‌های تزریقی و در خصوص پمادها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آن‌ها حک‌شده است.
دکتر مهشید صابر تاکید کرد: شربت‌های تاریخ گذشته را در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید و سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک‌ها را بعد از گذشت ۱۰ روز از مصرفشان داخل سطل زباله بیندازید.
وی همچنین گفت: قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن ‌یک ماه گذشته است دیگر استریل نمی‌باشند و باید دور ریخته شوند و آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته را در کیسه‌زباله بریزید و معدوم نمایید.
دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از ۶ ماه تا ۲۴ ماه پس از باز کردن درب ظرف می‌باشند که به‌صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی با درب بازشده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود. (ولی باید توجه داشت، بسیاری از لوازم آرایشی هم بعد از مدت اعلام شده بر روی بسته‌بندی، در صورت استفاده ایجاد عوارض می‌نمایند.
دکتر صابر نظر آقا با بیان اینکه داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا نرسیده است، قابل عودت به داروخانه و مراکز مشابه نمی‌باشد، گفت: بهتر است این داروها معدوم شوند و لازم به ذکر است که داروخانه‌های سطح شهر از پس گرفتن دارو معذور می‌باشند.
وی بیان کرد: داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا نرسیده است ولی استفاده‌ای در منزل ندارد می‌تواند به مراکز منتخب جمعیت هلال‌احمر جهت استفاده اهداء شوند.
دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: اگر راه صحیح دور ریختن دارو را نمی‌دانید از یک داروساز سوال نمایید و یا با شماره ۱۹۰ داخلی ۳- شماره ۲ تماس بگیرید.
انتهای پیام /س.غ ۳۰۳۰