عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مسائل تهدیدکننده سلامت مردم ورود پیدا می‌کند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان تنگستان دکتر عیسی صفوی بیان داشت: تلاش می‌کنیم با همکاری همه ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع و تشکیل مجمع‌های سلامت در هر شهرستان مشکلات و معضلات پیش روی سلامتی جامعه را شناسایی و به‌صورت هدفمند آنان را پیگیری و رفع کنیم.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: تصادفات جاده‌ای در ایران یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت است و طبق آمار از هر سه ماشین یک ماشین تصادف می‌کند و از هر پنج ماشین یک نفر کشته می‌شود و کشته‌های حوادث ترافیکی بین ۱۷ تا ۲۲ هزار نفر در سال است.
دکتر صفوی تصریح کرد: درصورتی‌که معضلی در شهرستانی مطرح شود و برای آن دلایل قانع‌کننده و مستدلی وجود داشته باشد می‌توان از آن در مجامع بالاتر دفاع کرد و با تصویب بودجه رفع آن موضوع را تسریع بخشید.
مسئله جوانی جمعیت، سایت علمی پسماند و حوادث ترافیکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی حال حاضر تنگستان است
رئیس شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: تشکیل مجمع سلامت تنگستان با فوریت سه موضوع جوانی جمعیت، سایت علمی پسماند و حوادث ترافیکی ماحصل ساعت‌ها کار کارشناسی است و تلاش کرده است تا ضمن معرفی تهدیدکنندگان سلامت به ارائه راهکار لازم در این موضوع نیز بپردازد.
ماه زرافشون رفیعی تصریح کرد: اینکه سایر نهادها، ادارات و سازمان‌ها در مجمع سلامت حضور پیدا می‌کنند و مسائل مربوط به‌سلامت مردم را بررسی می‌کنند این مهم را به‌روشنی بازگو می‌کند که همه سازمان‌ها، نهادها وادارات هرکدام به شکلی در سلامت مردم دخیل هستند.
رئیس اندیشگاه سلامت استان بوشهر: وزارت بهداشت تنها تامین‌کننده ۲۵٫ درصد سلامت جامعه است
دکتر حسینی تاکید کرد: وزارت بهداشت با همه ساختار و تشکیلاتی که دارد تنها تامین ۲۵ مسئول درصد از سلامت جامعه را بر عهده دارد و ۷۵ درصد دیگر مربوط به عملکرد سایر نهادها و سازمان‌ها می‌شود.
دکتر حسینی تصریح کرد: اندیشگاه سلامت یک ظرفیت و اتاق فکر است تا با نظرات و ایده‌هایی که صاحب‌نظران عنوان می‌کنند طرح‌های مداخلاتی لازم تدوین و اجرایی شود.
دکتر زینب حسینی گفت: سلامت یک مفهوم چندبعدی و گسترده دارد و عوامل متعددی در حفظ و ارتقاء آن نقش دارند.
وی ادامه داد: سطح سواد سلامت جامعه، عوامل فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی و همچنین وضعیت اقتصادی از جمله عواملی هستند که در کنار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه‌شده در هر جامعه بر سطح سلامت افراد تاثیر می‌گذارند.

عوامل انسانی و فرهنگی در کنار مشکلات جاده‌ای از دلایل حوادث ترافیکی در تنگستان بوده است


معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: در سال جاری ۲۹ حادثه ترافیکی در تنگستان اتفاق افتاده که علاوه بر جاده‌ها، عوامل انسانی و فرهنگی از جمله عوامل موثر در میزان مرگ‌ومیر حاصل از این حوادث بوده است که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود.
مهندس فرامرز صیادی اظهار داشت: مرگ‌ومیر یکی از شاخص‌های مهمی است که در ارزیابی سلامت بهداشت می‌تواند تاثیرگذار باشد و با توجه به اینکه بسیاری از همشهریانمان را در حوادث ترافیکی از دست داده‌ایم امروز این مسئله از اولویت‌ها و مسائل مرتبط با تهدید سلامت مردم است.
مهندس صیادی دفع پسماند را یکی از مشکلات شهرستان تنگستان و تهدیدکننده سلامت عمومی معرفی کرد و افزود: سایت پسماند تنگستان یکی از دغدغه‌های اصلی بهداشت و درمان شهرستان است که متاسفانه شرایط بهداشتی و استانداردهای لازم را ندارد و در جانمایی آن تنها به یک حصارکشی محدود شده است.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تنگستان با اشاره به مخاطرات سایت پسماند برای سلامت عمومی و محیط‌زیست تصریح کرد: سایت پسماند تنگستان به دلیل عدم وجود دستگاه تفکیک زباله، عدم استفاده کارکنان از لباس کار مناسب، عدم نظارت بر ورود و خروج پسماند وعدم نصب تابلوهای لازم یکی از مخاطرات بهداشتی حال و آینده در شهرستان محسوب می‌شود که باید به‌صورت ویژه پیگیری گردد.
مهندس صیادی بیان داشت: می‌توان با ایجاد غرفه‌های بازیافت زباله در سطح شهرها، آموزش خانوارها برای تفکیک زباله در مبدا و ایجاد مشوق‌هایی برای جلب مشارکت مردم در تفکیک زباله مسئله پسماندها را به نحوی که مطلوب باشد مدیریت کرد.
چهارمین مجمع سلامت شهرستان تنگستان با حضور فرماندار تنگستان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، رئیس
دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، رئیس شبکه بهداشت و درمان تنگستان، رئیس اندیشگاه سلامت
استان بوشهر و سایر ادارات، سازمان‌ها و نهادها در تنگستان برگزار شد.


انتهای پیام/ ن.ا ۳۰۱۰