پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

فراخوان افراد نیازمند پیگیری که در پویش ملی سلامت شرکت نموده بودند

سرپرست معاونت بهداشت از فراخوان افراد نیازمند پیگیری که در پویش ملی غربالگری (دیابت و فشار خون بالا) شرکت کرده بودند، خبر داد.


دکتر حامد جز جلالیان در گفتگو با وب دا گفت: پیشگیری، شناسایی و درمان بیماریهای غیرواگیر یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر زودرس افراد است. پویش ملی سلامت همزمان با سراسر کشور به منظور شناسایی، مراقبت بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در جمعیت ۱۸ سال و بالاتر، از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی ماه سال جاری اجرا شد. در این پویش بیش از ۳۶۶ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفتندکه نتیجه غربالگری شناسایی ۶۷۴۷۷ نفر مورد پیش فشارخون بالا، ۴۰۸۴ نفرمورد مشکوک به فشارخون بالا،۲۰۹۲۳ نفر مورد پره دیابت، ۲۸۴۲ نفر مورد مشکوک به دیابت بوده است.
وی در ادامه افزود: افرادی که درغربالگری فشار خون در مرحله پیش فشار خون (فشارخون سیستولیک ۱۲۰تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹) قرار گرفته اند باید سالی یک بار و افراد پیش دیابت (قند خون ناشتای ۱۰۰تا ۱۲۵) باید هر شش ماه یکبار جهت بررسی بیشتر به پایگاه ها و خانه های بهداشت مراجعه نمایند. همچنین افراد مشکوک به فشار خون بالا و دیابت نیز باید جهت بررسی بیشتر به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.
دکتر زهرا دستجردی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت در پایان گفت: با توجه به اینکه با بالا بودن یک بار قند خون و فشار خون نمی توان برای یک فرد تشخیص قطعی بیماری فشار خون بالا و دیابت داد و باید بررسی مجدد فشار خون و قند خون جهت تایید و یا رد بیماری انجام گردد؛ بنابراین از کلیه افراد مشکوک به فشار خون بالا (فشار خون ۹۰/۱۴۰) و دیابت (قند ناشتای ۱۲۶ و بالاتر) دعوت می شود هر چه سریعتر جهت بررسی به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت خود مراجعه نمایند.