پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

آموزش پیشگیری از سرطان های شغلی درصنایع

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت از آموزش پیشگیری از سرطان های شغلی درصنایع نیشابور خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر زهرا دستجردی در این کارگاه آموزشی گفت: حدود یک پنجم سرطان ها به عوامل محیطی مربوط است که سرطان های ناشی از کار در محیط های شغلی را نیز شامل می شود. دلایل محیطی سرطان، مواردی هستندکه احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند از جمله آلودگی هوا، اشعه فرابنفش و رادون موجود در محیط های سربسته.
وی افزود: برخی از شغل ها که خطر بعضی از سرطان ها را افزایش می دهند به عنوان عوامل محیطی سرطان طبقه بندی می شوند مانند کشاورزی، سمپاشی، نقاشی، مبل سازی، کار در صنایع آهن، فولاد، زغال سنگ، لاستیک سازی و کار تولید یا تعمیر پوتین و کفش. سرطان های ناشی از کار، به دنبال مواجهه با برخی مواد شیمیایی یا عوامل فیزیکی که سرطان زا شناخته شده اند، در صورت عدم رعایت و استفاده از وسایل حفاظت فردی و ایمنی کار رخ می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر ضمن تشکر ازمدیریت شرکت های فوق وگروه سلامت محیط و کار در اهمیت دادن به سلامت کارکنان صنایع وحفاظت آنها از عوامل آسیب رسان شغلی گفت: عمده عوامل محیطی که با مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارند، قابل تغییر و تعدیل هستند و با مداخلاتی در سطح محیط های کاری می توان جان میلیون ها نفر را در سال حفظ نمود و با رعایت موارد بهداشتی در زندگی و محیط کار، علاوه بر پیشگیری از بروز سرطان ها می توان به کسانی که مبتلا به این بیماری شده اند، امید زندگی بهتر و طولانی تری داد.

در راستای پیشگیری از سرطان های شغلی طی هماهنگی انجام شده با صنایع با همکاری گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت، پرسنل شرکت پردیس سرام پاژ و شرکت اگزوز خودرو خراسان، در خصوص سرطان های شغلی و راه های پیشگیری از آن آموزش های لازم را دریافت نمودند.