نشست تخصصی با عنوان امروز و فردای آموزش مهندسی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی، نشست امروز و فردای آموزش مهندسی عصر روز شنبه ۱۵ اردیبهشت سال جاری در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتدای این برنامه دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع پژوهش در آموزش مهندسی گفت: آموزش مهندسی حوزه ای میان رشته ای است که در ده سال اخیر موج آن شدت گرفته و مسایل خاص و روش های خاص خود را دارد.
وی گفت: روش تحقیق در آموزش مهندسی سعی دارد که حوزه مهندسی را با پداگولوژی (علم هنر یاد دهی –یادگیری) به صورت میان رشته ای تلفیق نماید.
دکتر بازرگان به پیامد، محصول، فرایند، درون داد و برون داد نهایی به عنوان عناصر پنجگانه نظام آموزش مهندسی اشاره کرد و گفت: علوم تربیتی، روانشناسی، علوم شناختی، اقتصادی و ... از جمله رشته هایی است که مهندسی آموزشی از آن منشعب شده است.
در ادامه برنامه مهندس ابطحی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی گفت: محتوای آموزش با روش آموزش نسبت مساوی دارد و مدل ارتباطی غیر از تحول، ماهیت اقلیمی نیز داراست.
وی به موضوع انسان دو زیست در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: انسان دوزیست انسانی است که علاوه بر زندگی در جامعه واقعی در یک فضای مجازی نیز در حال گذران است که باید بر اساس نوع زندگی این انسان به آموزش آن نیز توجه نمود.
در ادامه نشست دکتر حسین معماریان رییس کمیته پژوهش در آموزش مهندسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی گفت: در هشت دهه گذشته آموزش مهندسی در ایران فراز و فرود های متعددی را تجربه کرده است.
وی با تاکید بر این موضوع که باید به جای بالا رفتن تعداد دانشجو، استاد و مراکز آموزش عالی گفت: باید به فکر افزایش کیفیت بود و کیفیت و ارزشیابی را به آموزش عالی کشور برگرداند.
در ادامه نشست دکتر حسن ظهور عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک طی سخنانی با موضوع تعامل در آموزش مهندسی گفت: آموزش تعاملی نوعی آموزش پویاست که تعامل دوجانبه و مداوم را بین استاد و دانشجو برقرار می سازد.
وی با تاکید بر اینکه باید روش های تدریس در دانشگاهها اصلاح شود گفت: بهره گیری از روش تعاملی برای تدریس در کلاس درس از روش های مناسب می باشد.
دکتر ظهور به مزایای آموزش تعاملی نیز اشاره کرد و افزود: افزایش یادگیری، افزایش فعالیت، بالا رفتن باور و توقع دانشجو، بهره گیری دو طرفه دانشجو و استاد و... از جمله مهمترین مزایای آموزش تعاملی است.
در ادامه نشست دکتر فرجی دانا رییس آموزش مهندسی و استاد دانشگاه تهران طی سخنانی به چالش های موجود در آموزش مهندسی پرداخت.
وی گفت: نظام آموزش مهندسی برای انتقال محتوا به ذی نفعان است و نحوه انتقال مفاهیم و زیر بنای یادگیری و یاددهی به فرایند آموزش مربوط می شود.
دکتر فرجی دانا افزود: باید برای تضمین کیفیت نظام، ساختار و ارزشیابی مناسب داشته باشیم.
وی افزود: مهم ترین تحول در آموزش مهندسی که باید قطعی شود مساله محیط زیست است و متاسفانه در سال های اخیر این موضوع در بهینه سازی محیط زیست جایگاهی نداشته است. اما امروز به توسعه پایدار معتقدیم و توسعه پایدار بدون حفظ محیط زیست ممکن نیست.
وی در ادامه موضوعاتی چون اخلاق اجتماعی، فراگیری آموزش های مهارتی عمومی چون کارآفرینی در کنار مهارت های مهندسی را لازم دانست و افزود: متاسفانه کشتی کیفیت ما در اقیانوش بی کران کمیت در حال غرق شدن است و با ارزیابی مناسب و مطالبه گری عمومی می توان راه نجاتی برای این کشتی یافت.
گفتنی است: در ادامه برنامه ضمن برگزاری پنل تخصصی با حضور اعضای این پنل هر یک از حاضرین نظرات و تجربیات خود را در ارتباط با دانشگاه خود بیان نمودند و در خاتمه این برنامه و پس از بحث و بررسی ایجاد شاخه انجمن مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف تصویب شد.