عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

شناسایی و ثبت سالانه سه هزار مورد ابتلا به سرطان در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم از آغاز پویش ملی پیشگیری از سرطان در استان خبر داد و گفت: رسالت این معاونت پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها از جمله سرطان است و تمام مراکز خدمات جامع سلامت در استان مسوول تشکیل پرونده برای مراجعان در همه گروه‌های سنی و ارایه خدمات غربالگری و مراقبتی مرتبط هستند.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی افزود: غربالگری سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم که امکان درمان نسبی آنها با تشخیص زودهنگام وجود دارد در پایگاه‌های بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت استان انجام می‌شود و افراد پس از غربالگری در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده خواهند شد.

وی آموزش و پیشگیری از سرطان را بسیار مهم دانست و گفت: با توجه به افزایش سن ‌و عوامل خطر، ابتلا به سرطان در حال افزایش است، بنابر این باید راه‌های پیشگیری آموزش داده ‌شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام می‌کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان بیان کرد: هر سال در استان سه هزار مورد جدید ابتلا به سرطان شناسایی و ثبت می‌شود و شایع‌ترین آنها سرطان پستان، معده، روده بزرگ پروستات، ریه و مری است.

شبیهی با بیان اینکه بالاترین فراوانی موارد ثبت سرطان در استان مربوط به سرطان پستان است، افزود، اگر این بیماری زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است لذا زنان ۳۰ تا ۶۹ ساله می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان بهره‌مند شوند.