پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

‍ من مسئولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام


سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان هفتم لغایت پانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ با شعار«من مسئولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام» در نیشابور خبر داد.

دکتر حامد جزجلالیان در گفت و گو با وب دا هدف اصلی از برگزاری این پویش را کنترل و مدیریت جامعه و بهینه سرطان بیان کرد و در ادامه گفت: پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن با تاکید بر مشکلات منطقه ای، اصلاح باورها نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن، جلب مشارکت سیاست گزاران و مجریان سلامت(درون و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان با تاکید بر مشکلات منطقه ای از سایر اهداف اصلی این پویش است.

وی در ادامه با بیان این که همه ما باید در قبال سلامت خودمان مسئولیت پذیر باشیم و اصول پیشگیری و مراقبت های دوره ای را انجام دهیم خاطرنشان کرد: با تشخیص زودهنگام و به موقع جلوی اتفاق های بعدی را بگیریم و ما مسئولیم تا فرزندان خود را با عوامل خطر سرطان از جمله ورزش ناکافی، خوراکی های مضر و همچنین مدیریت استرس و ... آشنا کنیم همچنین در نقشی که در محل کارهم داریم مسئول هستیم که با فعالیت ها و اقدامات در پیشگیری از سرطان و کنترل آن تلاش کنیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: بیش از ۴۰ درصد سرطان ها با کنترل عوامل خطر قابل پیشگیری هستند و حداقل ۱۵ درصد بار مالی سرطان ها با تشخیص زود هنگام قابل پیشگیری هستند. مدیریت سرطان ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زود هنگام مستلزم مشارکت همه جانبه دولت ها، رهبران دینی و اجتماعی، مشاهیر و آحاد جامعه می باشد.

دکتر حامد جزجلالیان با بیان این که هر فرد بیشترین تاثیر را در سلامتی خود دارد، اظهار کرد: اامید است همشهریان عزیز با افزایش دانش و عمل به آن، در سلامت خود، خانواده و جامعه بیشتر سهیم باشند.