پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

مشارکت بیش از ۳۶۴ هزار نفر نیشابوری در پویش ملی سلامت


دکتر حامد جزجلالیان گفت: غربالگری دیابت و فشار خون بالا به صورت فعال همزمان با پویش ملی سلامت در سراسر کشور از بیستم آبان ماه سال جاری تا سی ام دی ماه در جمعیت بالای ۱۸ سال انجام شد و این پویش فرصت مناسبی برای شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بود.

وی افزود: ازحدود ۳۶۴ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال که در این پویش مشارکت داشتند ۲۰هزار ۸۶۷ نفر در مرحله پیش دیابت،۶۷هزار۴۶۲ نفر در مرحله پیش فشار خون بالا، ۳هزار و ۸۹۸ نفر مشکوک به فشار خون بالا و ۲ هزار ۷۳۶ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند و اغلب این افراد کسانی بودند که از وضعیت فشار خون و قند خون خود بی اطلاع بودند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر که با مرگ و میرهای زیادی نیز همراه است، باعث شد تا وزارت بهداشت به فکر اجرای طرحی باشد که بر اساس آن بتواند با شناسایی افرادی که با عارضه‌های خطرناک ناشی از دو بیماری دیابت و فشارخون بالا، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ آن ها را تحت مراقبت قرار دهد تا از شدت شیوع بیماری‌های غیرواگیر بکاهد.

به گفته این مقام مسئول دیابت و پرفشاری خون کنترل نشده را می‌توان دو عامل تشدید کننده بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی، چشمی و ... قلمداد کرد که با مرگ و میر زودرس نیز همراه هستند؛ اما خبر خوب این است که هر دوی این بیماری ها به آسانی تشخیص داده شده و کنترل می شوند و بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان، کارشناسان تغذیه و روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز می باشند.

وی ضمن تشکر از کلیه بهورزان، مراقبان سلامت، کارشناسان تغذیه، بهداشت محیط و حرفه ای، روانشناسان، پزشکان، کارشناسان معاونت و شبکه ها، مدیران معاونت بهداشت و شبکه ها، معاونان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و همچنین حضور پررنگ همشهریان دراجرای پویش ملی سلامت گفت: با اتمام پویش، پیگیری موارد مشکوک به فشار خون بالاو دیابت و مراقبت بیماران شناسایی شده در اولویت برنامه های گروه غیر واگیر قرار دارد.