عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

جلسه تدوین برنامه عملیاتی ذیل سند چشم انداز حوزه سلامت استان گلستان برگزار شد

جلسه تدوین برنامه عملیاتی ذیل سند چشم انداز و برنامه استراتژیک حوزه سلامت استان با حضور دکتر حمیدرضا دنکوب مشاور استاندار در تدوین سند چشم انداز و برنامه استراتژیک استان، دکتر حسین ایروانی مشاور بهداشت رییس دانشگاه، دکتر روشندل مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه و اعضای کمیته تخصصی تدوین سند چشم انداز برنامه استراتژیک و برنامه عملیاتی حوزه سلامت استان در سالن شهید حججی حوزه ریاست دانشگاه برگزار گردید.

دکتر حسین ایروانی مشاور رییس دانشگاه گفت: در این جلسه در ادامه مباحث گذشته و بر اساس مرحله دوم تدوین سند چشم انداز و برنامه استراتژیک حوزه سلامت استان و در راستای تدوین برنامه عملیاتی و جاری سازی استراتژی های بخشی تولید شده ذیل ۲۸ هدف راهبردی، جمع بندی دستورالعمل تدوین و اجرایی نمودن برنامه عملیاتی حوزه سلامت استان انجام گردید.

دکتر حسین ایروانی افزود: دکتر حمیدرضا دنکوب مشاور استاندار ضمن بیان ساختار و تشکیلات دفتر مدیریت استراتژیک حوزه سلامت استان (Office Strategy Management :OSM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان تحت مدیریت و نظارت مستقیم ریاست دانشگاه و ذیل دفتر OSM استانداری گلستان، به تشریح اهداف استراتژیک، اهداف تاکتیکی و اهداف عملیاتی حوزه سلامت استان پرداخت.

مشاور رییس دانشگاه بیان نمود: در ادامه این جلسه دکتر دنکوب به تشریح الگوریتم چارچوب مفهومی جاری سازی استراتژی ها بر اساس رویکرد مبتنی بر شواهد و مدل هدف گذاری اهداف و نتایج کلیدی (Objective & Key Results :OKR) بر اساس چشم انداز، ماموریت و اهداف استراتژیک حوزه سلامت استان و همچنین سطح بندی OKR ها پرداخت.

دکتر حسین ایروانی با تاکید بر اهمیت این روش گفت: در مدل اُو کِی آر، مدیریت بر مبنای اهداف و نتایج کلیدی بوده و راهکارهایی برای تعریف و پیگیری اهداف و ارزیابی نتایج آن‌‌ها معمولاً به صورت فصلی (۳‌ماهه) و سالانه وجود دارد. OKR در واقع یک فرآیند مدیریت و رهبری بسیار موفق است که هدف آن اتصال سازمان، تیم و کارکنان بوده و یک معیار برای اندازه‌گیری میزان دستیابی به اهداف و تبدیل معیارهای کیفی به پارامترهای کمی است.

مشاور رییس دانشگاه افزود: در الگوریتم جاری سازی استراتژی ها بر اساس مدل OKR در تدوین برنامه عملیاتی؛ فعالیت ها، وظایف، طرح ها، پروژه ها و ابتکارات می بایست مبتنی بر استراتژی اصلی حوزه سلامت استان؛ توسعه سلامت محور (HOD) ذیل استراتژی اصلی و پیشران استانداری گلستان؛ «تجارت جهانی مبتنی بر مزیت های رقابتی» (تَجَمُّر) و نیز استراتژی های بخشی سند چشم انداز و برنامه استراتژیک استان انجام پذیرد.

در پایان دکتر حسین ایروانی گفت: بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، اهداف عملیاتی در سال اول جاری سازی استراتژی ها، ذیل اهداف تاکتیکی حوزه سلامت استان تعیین می گردد. پس از تعیین اهداف عملیاتی اولین گام اساسی برای تعریف OKR ها مهیا می شود.