عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

چگونه بیمارستان کنگان در حادثه رانندگی سه راه سیراف نقش پدافند غیرعامل را ایفا نمود؟

آنگونه که مسئولین مربوطه در خبرها عنوان کردند، علت حادثه، لغزندگی جاده پس از بارندگی بوده است.
گفته شد که ۱۶ نفر از مسافرین در این حادثه دچار مصدومیت شدند که همگی آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط رئیس بهداشت ایمنی، محیط‌زیست مدیریت امور کنگان با تهیه تعداد زیادی آمبولانس از شرکت‌های توسعه پتروشیمی کنگان، پتروپالایش کنگان، شرکت پیشگامان سیراف، اورژانس شهر سیراف، اورژانس شهر عسلویه، اورژانس شهر جم، هلال‌احمر کنگان، اورژانس شهر کنگان و پالایشگاه فجر جم، عمدتاً به بیمارستان کنگان و تعدادی نیز به بیمارستان عسلویه اعزام شدند.
۱۲ نفر از مصدومین این حادثه به‌وسیله آمبولانس به بیمارستان امام خمینی کنگان منتقل شدند، خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت.
بیماران این حادثه که عمدتاً دچار ضربه به قفسه سینه و ستون فقرات یا مشکلات ارتوپدی شده بودند در بیمارستان کنگان با دریافت خدماتی شامل گرافی، سی‌تی‌اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و آزمایش‌های لازم و حضور متخصصان جراح عمومی، جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپدی و بیهوشی پس از تعیین تکلیف، بر حسب نیاز به بخش بستری، ICU و اتاق عمل منتقل شدند و در کمترین زمان ممکن خدمات لازم را دریافت نمودند.
پوشش دادن این‌گونه حوادث، نتیجه هماهنگی مناسب بین تمامی پرسنل و بخش‌های مدیریتی، دفتر پرستاری و همچنین پزشکان است.
در این بحران خدمات‌دهی سریع و مناسب کادر اورژانس، متخصص جراح مغز و اعصاب، متخصص رادیولوژی، متخصص جراح ارتوپدی، متخصص جراح عمومی، متخصص بیهوشی و همچنین تیم حراست و نیروهای خدماتی این مرکز درمانی، نقش به سزایی داشت.
این حادثه برای بیمارستان کنگان، به‌عنوان قطب درمان جنوب استان، یک بحران با رنگ زرد قلمداد می‌شود؛ چرا که ظرفیت خدمات‌دهی آن بالا است و پوشش دهی این‌گونه سوانح، با کمترین آمار اعزام بیماران از جمله خدمات روتین این مرکز درمانی است.
بااین‌حال باید پیش‌بینی یک حادثه بزرگ‌تر با تعداد مراجعین بیشتر را داشته باشیم و این اصل مهم همان پدافند غیرعامل است. هرچند بیمارستان کنگان در این حادثه‌ای که رخ داد، سربلند بیرون آمد اما بسیار ضروری و حیاتی است که منطقه، نگاه ویژه‌ای به نیازمندی‌های بیمارستان کنگان به شکل جدی، ویژه و شورایی داشته باشند.
البته باید اذعان داشت که عمده مدیران شرکت‌های پتروشیمی منطقه نگاه سلامت‌محور و مثبتی به مقوله درمان منطقه دارند.
بیمارستان امام خمینی کنگان به‌عنوان قطب درمان منطقه و مرکز جنوب استان بوشهر که بیشترین مراجعین سرپایی استان بوشهر، بیشترین زایمان در سطح استان را به خود اختصاص داده است و همچنین خدماتی مانند: ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، جراحی، وجود ۴۴ متخصص و غیره را با بالاترین توان خود ارائه می‌دهد. ازینرو بیمارستان بزرگ کنگان نیازمند همراهی، مساعدت و توجه ویژه شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس است. باقیات‌الصالحات همین‌جاست.
انتهای پیام/ م.ص_ ۴۰۲۰