عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

پروین داداندیش رییس واحد در مراسم روز استاد گفت :یکی از آرمانهای من تبدیل شدن واحد تهران غرب به یک واحد دانشگاهی اثر گذار و ارزش افرین است .

در مراسم گرامیداشت شان و مقام شامخ استاد و میلاد امام عصرو زمان حضرت مهدی (عج) که روز ۱۰ اردیبهشت ۹۷ با حضور پروین داداندیش رییس واحد ، معاونان ، روسای دانشکده ها ، مدیران ، مسئولان  و  جمعی از استادان و دانشجویان در سالن اجتماعات شهید موسوی دانشکده فنی و مهندسی واحد برگزار شد،پروین داداندیش رییس واحد در این مراسم به ایراد  سخنرانی پرداخت .

وی پس از عرض سلام و خیرمقدم  وادای احترام و درود به روان پاک شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی  خصوصاً ، استاد شهید سید مرتضی مطهری و هم چنین شهید سید مصطفی موسوی جوانترین شهید مدافع حرم ، ایام خجسته ماه شعبان ، میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) و روز استاد را به تمامی حاضران در مراسم تبریک گفت  و از تمام عوامل اجرایی  برنامه روز معلم و جشنهای نیمه شعبان در دانشکده ها  تشکر کرد .

رییس واحد در ابتدای سخنرانی  خود با اشاره به  دکلمه ای که از سوی یکی از دانشجویان واحد به نمایندگی از سایر دانشجویان و بنابر خواسته خودشان در مقام معلم قرائت شد گفت : این عمل بسیار مهم و نتیجه اثربخشی کار استادان  گرانقدر است که توانسته اند احترام و قدردانی را در دل دانشجویان ایجاد کنند .

وی در ادامه  با یادآوری سخنرانی هایی که در مناسبت های مختلف در دانشگاه داشته است اذعان داشت  : یکی از آرمانها و اهداف بلندی که همواره  برای واحد تهران غرب دارم و بارها به آن  اشاره کردم ، تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به یک واحد دانشگاهی اثر گذار و ارزش افرین به عنوان  نسل جدید دانشگاه ها است . بنابراین امیدوارم مسیری که دانشگاه های خوب دنیا طی کردند تا به این مرحله رسیدند را با کمک شما اساتید، دانشجویان و کارکنان به سرعت طی کنیم .

رییس واحد با تاکید بر آن که آرمان وی ،در راستای آرمان کشور است گفت : تاکنون شاهد نسل اول، دانشگاه آموزش محور ،نسل  دوم ، دانشگاه پژوهش محور و نسل سوم ،دانشگاه کار افرین بودیم و امروز ماموریت آموزش عالی کشور حرکت در مسیر ایجاد دانشگاه اثرگذار ، تعالی گرا و ارزش آفرین است که به نوعی حل کننده مسائل کشور  خواهد بود .

وی افزود : خوشبختانه در کشور برای کوتاه کردن راه رسیدن دانشگاه ها به این مرحله زیر ساختهای قانونی تدوین شده است .به طوری که در برنامه ی ششم توسعه کشور ، مسیر ۵ ساله  آینده کشور از نظر کمی و کیفی تعیین شده و در بخش آموزشی آن عنوان  گردیده که جهت گیری دانشگاه ها  باید در مسیر ارزش آفرینی و تاثیرگذاری باشد و دانشگاه ها از نظر وزارت علوم باید ارتقا پیدا کنند .حتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک دانشگاه خصوصی باید این مسیر را  در چارچوب قوانین  و مقررات آموزش عالی  طی کرده و سیاستگذاری و برنامه ریزی های لازم را در این خصوص پیاده کند.

پروین داداندیش در ادامه اظهار کرد :  عمده بحث من در این  مراسم طرح دو سوال است که از نظر خودم این سوالات  را پاسخ می دهم اما  از شما اساتید  در رشته های مختلف تخصصی  نیز می خواهم نظرات خود را در پاسخ به این دو سوال منتقل کنند.

وی  با طرح اولین سوال که ویژگیهای یک دانشگاه تعالی گرا و ارزش آفرین چیست ؟خود در پاسخ گفت  :

یک  دانشگاه ارزش آفرین  دانشگاهی است که در محله ، ناحیه ، منطقه ، کشور  و جهان اطرافش تاثیرگذار باشد ، این تاثیرگذاری تنها در ارتقا آموزشی ، علمی و تجربی نیست ، فقط در تولید مقاله ، انجام پژوهش های علمی و فنی نیست  ، در تربیت فرهنگی و اجتماعی نسل آینده و جوانان این کشور نیست بلکه این تاثیرگذاری در حل مسائل پیرامون کشور و جهان است  ، در خلق ارزش افزوده در کلیه وظایف سنتی دانشگاه است .

رییس واحد  با پاسخگویی به این سوال در ادامه  از اساتید خواست با هم افزایی ، همفکری و همکاری  با هم عنوان کنند که چگونه  واحد تهران غرب  می تواند به  یک دانشگاه ارزش افرین  تبدیل شود ؟

پروین داداندیش  با اشاره به  مجموعه اقدامات  تاثیر گذار و ارزش افرینی  که در طی چند سال اخیر در واحد تهران غرب  انجام شده است ، از تفاهم نامه همکاری چهار جانبه  در حوزه سلامت که به امضای معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ، رییس  واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ، رییس دانشگاه های ازاد اسلامی استان تهران و واحد تهران غرب  رسید ه است  نام برد وگفت : از اقداماتی که به دنبال این تفاهم نامه انجام شد برگزاری یک  رویداد تجربی ایده تا عمل  با محوریت سلامت بود که در پی آن دانشجویان ما سعی کردند در کنار واحد علوم پزشکی مسائل سلامتی کشور را در قالب طرح هایی ارائه  بدهند، هم چنین استادان ما  با اساتید گروه علوم پزشکی  بطور مشترک  سعی می کنند چالش های حوزه سلامت در کشور را مشخص کنند و پایان نامه هایی را با همکاری اساتید در همه رشته های فنی و علوم انسانی طراحی کنند که حل کننده مسائل کشور باشد . که این بنوبه خود  راه دانشگاه اثرگذار و ارزش آفرین است .

رییس واحد در ادامه گفت : یکی از نقدهایی که همیشه به ما می کنند این است که نقش شما دانشگاهیان  در حل مسائل اجتماعی ، محیط زیست ، اشتغال ، مسائل فرهنگی و اخلاقی ، عدم توانایی دانش آموختگان در کارافرینی و توسعه کسب و کار ، ارتقا تولید ملی و ایرانی  ، اقتصادر درون زا ، تغیر الگوی مصرف تعیین سبک زندگی ایرانی اسلامی چیست ؟

وی  هم چنین با اشاره به موضوعات و دغدغه های مهم کشور  از جمله:  بحران آب ، بحران کاهش سرمایه های اجتماعی که در ذیل آن بحث امید و اعتماد است که در حال کاهش است  و  بحران اشتغال ، از استادان خواست با مطالعات تطبیقی با دانشجویان الگوهایی نوینی را جهت حل مسائل کشور ارائه دهند.

پروین داداندیش با اشاره به برگزاری رویدادهای استارت آپ ویکند ، برنامه های دورهمی و نشست های مختلفی   که در واحد تهران غرب برای آشنایی دانشجویان با زیست بوم کسب و کار صورت گرفته ، گفت : تاکنون  با برنامه های برگزار شده کمک کردیم  ۱۶۵ ایده جدید در این دور همی ها اعلام  شود و در رویداد ایده تا عمل در حوزه  سلامت  نیز که اخیرا برگزار شد از ۳ گروه برنده ،یکی در مرکز رشد واحد استقرار خواهد یافت و ۲  گروه دیگر نیز در شتاب دهنده پاسارگاد مستقر خواهند شد .

وی با تکیه بر اهمیت دانشگاه های  ارزش افرین ، از اساتید خواست : همگام با اهداف واحد ، زوایای مختلف این دانشگاه ها را در رشته های مختلف شناسایی کنند  تا دست به دست هم موفق شویم .

رییس واحد  در ادامه  با طرح سوال دوم که  اساتید  و مسئولان چه نقشی در شکل گیری دانشگاه ارزش افرین دارند ؟ و  چه ماموریتی برای  اساتید و مسئولان باید تعریف شود ؟و در ساختارها ، مقررات ، تعاملات در خودمان و دانشجویانمان  چه تغییراتی باید ایجاد کنیم و به چه نیاز داریم ؟در پاسخ  به این سوال اذعان داشت :  : به دلیل جایگاه علمی ، اموزشی  و پژوهشی نقش اساتید بسیار مهم و کلیدی است  ولی از خود اساتید انتظار می رود  که بیان کنند .که واقعا چه باید کرد  و از کجا باید شروع کرد؟

.پروین داداندیش در ادامه اظهار کرد : وقتی این بحث ها در مورد توسعه و نوسازی کشور می شود فورا ً با نظرات مختلفی مواجه می شویم  که :  ما نمی توانیم ، دیگر کشورها از ما جلو افتادند ، اول همین مشکلات که هست را حل کنید ، ما از دولت و حکمران شانس نداشتیم ، این وظیفه دولتهاست که متاسفانه کارامد نیستند و غیره  . پس  طبیعی است که  اگر در دانشگاه هم بحث توسعه و حرکت شتابان برای رسیدن به دانشگاه  نسل های  جدید پیش بیاید همین نا امیدی ها القا می شود

وی تاکید کرد : اگر دانشگاه بخواهد ارزش آفرین شود راه حصول به آن داشتن  انگیزه  قوی، احساس مسئولیت بالا ، خلاقیت ، علاقه به رشد ، مثبت نگری  ، خود اندیشی مثبت  و ایجاد اعتماد  است  و نظرات خود را همسو با نظرات دیگر سخنران مراسم دکتر شهربانو جلالی که از دیدگاه روانشناسی در باره ثاثیر گذاری  مطرح کرده بود، دانست .

رییس واحد با اشاره به  تجربه  یک نوجوان ۱۶ ساله امریکایی که راه تشخیص سریع برخی از سرطانها را پیدا کرده بود اما دانشگاهها او را باور نداشتند ، و پس از مکاتبه با ۱۲ مرکز تحقیقاتی  بالاخره از یکی از انها جواب گرفت و  در نهایت با جمع زیادی از اساتید متخصص  مواجه شد که بالاخره اورا باورکردند وشرایط  کار برای او مهیا شد اذعان داشت باورها و نگاهمان  را باید به مسائل تغیر بدهیم  تا موفق بشویم

پروین داداندیش  در پایان با اشاره به شعر سهراب سپهری (چشم ها را باید شست   جور دیگر باید دید

چترها را باید بست  زیر باران باید رفت ) ار اساتید واحد برای حرکت به سوی یک دانشگاه ارزش افرین  دعوت به همکاری کرد و ار انها خواست با ارائه ایده و با همفکری هم عنوان کنند که چه تغییراتی در خودمان و آموزشهای مان ایجاد کنیم تا  یک دانشگاه ارزش افرین شویم .

وی  در پایان  با تبریک مجدد میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج) و روز معلم  برای  همگان آرزوی سلامتی ،  سعادت و موفقیت کرد .